Zakhorloge met 57(!) uur gangreserve

Goedenavond allen,

Tijdje terug heb ik een zakhorloge aangeschaft, vooral vanwege de leuke kast. Op het eerste gezicht leek het weinig speciaals (denk zelf jaren 60/70 gezien de wijzerplaat). Het zakhorloge tikt vrij stil in vergelijking met een ouder zakhorloge, hetgeen mij doet vermoeden dat er een uurwerk uit een polshorloge in zit. In eerste instantie dacht ik een simpel en standaard 17 steens uurwerkje. Echter het gangreserve van het zakhorloge is maar liefst 57 uur (bij ontvangst liep het zakhorloge ook al 48 uur en heb ik het zelf direct volledig opgewonden).

Volgens mij (ben echter geen expert op dit gebied) is een dergelijke gangreserve vrij uitzonderlijk, meestal lees ik 38-42 uur en dat is ook mijn eigen ervaring bij mijn eigen (zak)horloges, soms zelfs lager.
Helaas krijg ik de kast niet open, zonder te forceren en mogelijk te beschadigen.
Is er toevallig iemand die meer kan vertellen over welk uurwerk er mogelijk in kan zitten? Snap dat dit lastig is zonder foto’s van het uurwerk, maar misschien verkleint de hoge gangreserve de mogelijkheden.

Wat foto’s voor de beeldvorming:

Zoeken op de merknaam of shockproof levert weinig op helaas, vind alleen een fabrikant die goedkope quartz horloges maakt.

Ik denk dat het niet heel erg oud is, omdat er shockproof op staat. Dat is iets vanaf grofweg halverwege de 20e eeuw.
Zonder het uurwerk te zien zal het toch moeilijk worden.

De deksel is zeker geclipst, zonder tweede deksel. Een anker beweging shockproof, tussen 1934 en 1980 zou ik zeggen, jaren '70 misschien. Maar openen zou echt helpen.

Bedankt voor het meedenken allebei, had zelf ook al het idee dat het jaren 60/70 zou zijn door de shockproof tekst. Helaas bezit ik (nog) niet het juiste gereedschap om het deksel goed los te kunnen maken. Goeie reden om toch eens wat gereedschap aan te gaan schaffen. :wink: Nogmaals dank!

Een goed scherp kaasmes / opinel / zakmes werkt beter dan veel ‘horloge kast messen’.

2 likes

Pas op : scherp maar die moet helemaal niet snijden ! :wink:
Edit :
Ik gebruik zo een

Bedankt, zal eens kijken of het met zakmes (is toch bot haha) lukt. Heb al geprobeerd met stanleymesje, maar die was niet sterk/breed genoeg.
Heb vandaag weer wat nieuwe aanwinsten binnen gekregen, waar oa nieuwe batterij in moet. Wel zo handig als ik dit zelf even kan doen.