Zakhorloge met een 'chipje' van lagersteen gewoon laten lopen?

hallo allen,

gisteren heb ik een 17 steens(model 620) waltham zakhorlgoe met zwaar vergulde dennison kast gekocht. Staat van kast is goed, wijzerplaat en uurwerk zijn subliem. vandaag revisie uitgevoerd, staat van uurwerk is top behalve een lagersteen. Het betreft de onderste steen van het derderad, het tandwiel na het centraalrad.
Hier mist een chipje aan de bovenkant. Gat in de steen was goed, geen barsten, enige mankement is het chipje was mist. Ik heb de revisie verder afgerond, maar blijft me toch een beetje twijfelachtig of het kwaad kan om het zakhorloge vanaf nu dagelijks te laten lopen(als bureauklokje). Uurwerkje loopt nu netjes met goede amplitude en ook netjes op tijd.

Nu heb ik eerder pogingen gedaan lagerstenen te vinden voor Amerikaanse zakhorloges, laat staan te vervangen, gezien het geen geperste lagerstenen zijn, maar stenen waar een randje metaal overheen word gevouwen. Vooral het vinden is een crime, net als het uiteindelijke vervangen.

Kan het kwaad als er een chipje misten ik het klokje toch laat lopen, of kan ik hem beter weer van de hand doen er verder zoeken naar een exemplaar zonder gebarsten stenen…

Hallo Koen,
Jammer dat je geen foto hier van hebt maar een chipje eraf
kan alleen kwaad als de olie op den duur wegloopt en
het lager droog loopt.
Een oplossing is wat minder olie en een graad dikker,
door capilaire werking blijft de olie bij de tap.
Een andere oplossing is met een miniscuul beetje
2-componentenlijm, wat al stroperig wordt, het chipje opvullen.
Het beste is natuurlijk het steenlager te vervangen maar, zoals
je al schreef, deze is verder niet beschadigt dan volstaan
de genoemde oplossingen prima.
Groetjes,
Chatoninduigen

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Bedankt voor jullie reacties. Ik geef bij een zakhorloge het derderad, seconderad en ankerrad moebius 9020 op de lagers. Ik geen nooit grote hoeveelheden, zo wel dat een kringetje olie te zien is in het olieputje.zou eens per jaar een service beter zijn? Dat doe ik toch zelf en kost me ook niet zoveel?

Misschien was het niet helemaal duidelijk, het chips loop vanuit het tapgat en waaiert dan uit over ongeveer 1/4 van de steen. Het bestaal qua dieptje maat een kleiner gedeelte van het tapgat. Er bevind zij aan de kant waar het tandrad zit. Het is een vrij grote maar volgensmij ook zeer oppervlakkige chip. Dacht voordat hij de schoonmakmachien inging dat de oneffenheid oude olie was, maar bij een tweede inspectie bleek het toch een chipje te zijn.
En verder is dit de zoveelste Amerikaanet problemen met de stenen. Ik het en nog vrijwel mooi een gehad waarbij alle stenen in orde waren. Heb gisteren de deksteen op de balans van een waltham traveller vervangen. Godzijdank had ik een identiek uurwerk en kon ik de steen en messing setting eruit persen en overzetten. Was een kwartiertje werk en horloge is weer zonder mankementen, dus krijgt vandaag de revisie.

Raderwerk lagers voor American pocketwatches,
de moeite waard om aan te schaffen.

http://www.ebay.com/itm/Lot-50-NEW-OLD-STOCK-1880s-1890s-19c-American-Pocket-Watch-Movement-Hole-Jewels-/221200332346?pt=Pocket_Watches&hash=item338091363a

En hoe weet ik dan dat juist de steen welke ik nodig heb erbij zit?

Door ‘m op te meten en hopen dat er een juiste tussen zit.
De dikte heb je al mee dus 1 probleem minder.
kleur, soort, model, vintage is verantwoord.
Een passende voor de tap zoeken, als maat het rad.
Diameter meten van oude steen of licht klemmend in gat.
Je hebt wel dit gereedschap er voor nodig.

Klopt zo’n opener om de setting te openen, maar dan heb ik er ook nog nodig om de setting weer te sluiten.

Tsja zal eens kijken, gokje voor 20 is ook beetje veel… Heb zelf ook nog wel een lotje van honderden stenen liggen, maar date heb ik nog nieuw gezocht. Moerbeke niet zoveel uitmaken, het is toch niet zichtbaar, enkel bij onderhoud.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Je moet inderdaad het geluk hebben dat de hoogte beetje klopt,
anders gedoemd tot het alternatief van perssteen.
Koen doet veel American pocketwatches dus waarom niet
het juiste materiaal aanschaffen.