Ik ben in het bezit van een zilveren (.900) zakhorloge met op de wijzerplaat een rood kruis en een uurwerk van Rolex (15 jewels). Het horloge loopt prima en ziet er erg goed uit.
Ik zou graag meer informatie ontvangen over de historie en de waarde van dit horloge.
Welkom op dit forum!
Allereerst wil ik even kwijt dat ik geen vintage kenner ben, dus neem mijn commentaar met een korrel zout.
Het uurwerk lijkt of een Cortebert uurwerk, zoals gebruikt in ROlex zakhorloges rond 1940, deze uurwerken hadden 17 rubies, die van jou 15 juwels.
Ik heb een oude advertentie gevonden waar een gelijk uurwerk is verkocht:
http://www.cjbalm.com/watches/watch249.htm
Dat uurwerk komt uit ca. 1910 volgens de advertentie, helaas staat er verder geen informatie bij.
Als je op ebay verschillende advententies bekijkt van rolex pocket watch uurwerken lopen de prijzen erg uiteen. Zelf kan ik niets zeggen over de waarde, obv eerder bekeken advertenties gok ik rond 50-150USD, maar ik kan er ver naast zitten (beiden kanten op…).
Mocht je het horloge willen verkopen kan je bij vintage juweliers, zoals awco.nl je horloge laten taxeren.
Beste Mauzer,
Hartelijk dank voor je reactie; ik ben weer wat wijzer!
De Rolex inscriptie lijkt wel met een beitel gemaakt
Tja Bert, ik heb er geen verstand van, maar als je waardevolle aanvullende informatie hebt, hou ik mij aanbevolen.
Is iemand die een cortebert werkje vernacheld heeft en er een zeer slechte Rolex inscriptie in te zetten.
Dank je wel GhentWatch voor je aanvullende informatie.
Dat iemand er met een spijker ROLEX in krast, maakt het nog geen Rolex uurwerk.
Het uurwerkje is geen Cortébert, maar een “Rebberg” Aegler; dit was de eerste uurwerkleverancier van Rolex, je moet even Googelen voor het complete verhaal.
Je hebt wel een klein probleem, want zo te zien is dit een uitvoering met indirecte centrale secondewijzer (er heeft dus een grote secondewijzer op gezeten); ik zie de pinion en het friktieveertje (in het midden, pinion zit in het centrale rad), maar het aandrijftandwiel ontbreekt (hoort op het 3e rad te zitten, bovenop de brug); hopelijk is de tap op dat 3e rad niet afgebroken, en kan je nog zo’n aandrijfwiel vinden op Ebay…
Even een plaatje van het internet geplukt van een uurwerkje waar wel dat aandrijfwiel op zit, maar het pinion ontbreekt…
Van waarde of prijzen heb ik helaas geen verstand…