Zakhorloge overgrootopa nummer 2

Steekt je piton niet te diep? Je spiraal lijkt wat komvormig te liggen.
De regelsleutel zou je toch moeten kunnen openen, ik doe dat meestal met een dikkere platte pincet.

Weet je zeker dat je de juiste opwindveer erin gestoken hebt en deze niet te licht is? Indien ja en het uurwerk loopt mooi vrij dan zou je nog wat regelschijfjes onder de balansschroeven kunnen steken maar hier zou ik wel mee wachten tot je alles uitgesloten hebt.

1 like

Bedankt alvast voor je respons. Soms moet je het een ander vragen omdat je het zelf even niet ziet.

Die piton. Daar zeg je iets……… hij ligt ligt inderdaad wel diep in het geleide blokje. Zal eens kijken of ik die hoger kan plaatsen en zien wat dat doet.

Ik heb voor ik de veer heb geplaatst het volgende gemeten:

Veerton binnendiameter is 15,75

De oude veer is 1,95 hoog, dikte meet ik 0,23 en de lengte is ongeveer 48cm

Ik had er in mijn voorraad een gevonden die het dichtste bijkomt.

1,90 hoog, 0,23 dik en 46cm lang.
Denk dat dat wel matcht…… toch? Het vervelende is dat er dus geen merk en type op staat en totaal merkloos is. FF opzoeken welke maat erin moet zit er dus niet in.

De hoogte maakt niet zoveel uit (dacht ik) en de lengte……… die 2 cm minder geeft een kortere gangreserve maar verwacht persoonlijk niet dat dat zoveel impact op de loop heeft.

Het uurwerk loopt zeker 24 uur zonder verstoringen.

1 like

@TKH we beginnen er te komen. Piton een tikje omhoog gezet waardoor de balansveer niet meer onder in het geleideblokje tegen de bodem schuurt. Daarna toch de balansveer iets geplooid zodat deze meer evenwijdig aan de eerste winding loopt. Nu beweegt deze veel vrijer tussen het geleideblokje en de pin in.

Het kompas kan ik nu ook gebruiken om de snelheid in te regelen. Maar……… kan nog niet echt vrolijk worden van het beeld op de timegrapher. Veel te veel “sneeuw”. Moet bekennen dat het pas het tweede zakhorloge is en ik eigenlijk niet eens weet of normaal beeld zoals bij een polshorloge tevoorschijn komt.

Hij loopt wel stabiel qua rate, maar toont geen amplitude en beat error meer :thinking:

Heb in ieder geval de plaat en wijzers er weer opgezet. Zal eens zien wat hij vannacht en morgen gaat doen.

5 likes

Ik liep tegen deze afbeelding aan:
unnamed

De foto is onder een wat onhandige hoek gemaakt, maar het zal toch niet…?

Ovida Watch Co. was een merk van Carl Bucherer, volgens Mikrolisk.

3 likes

Ik ben hier van de week nog mee bezig geweest, maar dat regelblok zit echt kneitervast. Krijg hem met geen mogelijkheid los.

Denk dat ik die pin maar wat verbuig zodat ik de balansveer er tussenuit kan pakken. Wellicht dat als de balans eraf is ik het blokje met een griptangetje kan pakken en los weet te draaien. Ben echter bang dat ik de boel sloop en vervanging is er dan amper.

Zit hier wat in een dilemma. Krijg hem ook niet lekker ingeregeld omdat ik die deksteen niet kan schoonmaken en fatsoenlijk olie kan geven.

Mijn Oom is als superblij dat hij überhaupt weer tikt, maar ik ben niet tevreden met hoe hij nu loopt (15-20 minuten per dag te snel).

1 like

Ja, een zakhorloge moet hetzelfde beeld geven. Mooie rechte lijnen. :sweat_smile: Het lijkt me dat er allemaal bijgeluiden zijn waardoor de weishi er niet uitkomt. Raakt de spiraal niks?

1 like

Met deze veer ga je hem nooit goed afgeregeld krijgen. Het gedeelte van de veer moet over het hele gedeelte waar de regelsleutel langs beweegt exact het zelfde zijn. M.a.w. over de hele afstand moet de afstand tot de eerste winding parallel en gelijk zijn als de afstand van het midden tussen de pinnen van de regelsleutel tot de eerste winding. Op de foto zie je dat de afstand links veel groter is dan rechts.

2 likes

Klopt. Het was nog erger en heb al wat geplooid. Eerst het spul eens los zien te krijgen.

1 like

Ik heb van de week 1x tot mijn stomme verbazing wel beeld gehad. Ik wist niet wat me overkwam. Mooie strakke lijnen.

Op basis daarvan zag ik een behoorlijke beat error (9,5) Die ik heb getracht eruit te halen en daarna had ik weer re controleren en weer rommelig beeld. Ik heb geen houders voor zakhorloges en leg het uurwerk rechtstreeks op de timegrapher. Dus ergens zit een storing in de herkenning van het signaal. Ik heb er met mijn horloges geen last van.

Ik heb het wel voor elkaar gekregen dat hij op tijd loopt. Waar hij eerder 45-60 minuten per dag te snel liep, loopt hij nu mooi op tijd.

Enige “rare” wat ik nog heb is dat hij sporadisch een keer stopt met lopen. Zodra ik hem beetpak en beweeg tikt hij vrolijk door. Er is geen peil op te trekken en krijg mijn vinger er niet achter.

Laatste beeld wat ik had was dit. Die amplitude die hij toont klopt volgens mij niet er zit een nieuwe veer en op andere beelden zat hij op 230/250.

Ook springt het beeld soms. Toen ik wel goed beeld had deed hij het niet.

Nadat ik dit beeld had heb ik de regelsleutel nog twee maal aangepast (langzamer) en ouderwets de tijd gecontroleerd.

Ben dus voor 95% tevreden. Enkel het sporadisch stilstaan bevalt me nog niet. Wellicht nog even een keer de smering controleren omdat ik de balans er best wel vaak af heb gehad.

3 likes

Je zou de amplitude even op het oog moeten bepalen. Zijn wel filmpjes te vinden hoe je dat precies doet. Dan weet je iig wat de lift angle is.

Verder blijft de vraag of de juiste opwindveer erin zit zoal @TKH al aangaf. De oude veer kan onjuist geweest zijn. Er zijn wel wat rekenmodelletjes online te vinden zodat je de benodigde veer kunt bepalen. En was de nieuwe veer nog goed?

Iets is iig nog niet goed. :sweat_smile:

Nb soms loopt een uurwerk heel anders in de kast.

2 likes

Na een aantal weken even aan de kant neergelegd te hebben het horloge weer opgepakt.

Na opnieuw de nodige uren “sleutelen” besloten om hem nogmaals helemaal uit elkaar te halen en weer door de schoonmaak te halen. Ik kreeg mijn vinger niet achter het probleem.

Na de schoonmaak eerst de beat error op het ook door het poortje van het anker gesteld. Die stond behoorlijk FOUT. De balans schommelde zeker 30 seconden heen en weer dus dat was goed.

Daarna alles in elkaar gezet op een andere uurwerkhouder en verrek we hadden beeld. Maar opnieuw WEER veel te snel.

De balans er weer af en de veer bekeken. De windingen liepen niet evenwijdig genoeg (naar mijn idee) en ben daar aardig zoet mee geweest om dat voor elkaar te krijgen. Maar het resultaat mocht er zijn. Hij liep een stuk meer “normaal” en goed in te regelen.

Met dit beeld ben ik best tevreden :hugs::sunglasses::innocent:

Nu in de kast en eens kijken of ik deze op korte termijn terug kan geven.

Blij mee.

15 likes

Oefening baart kunst…

Ben ik helemaal met je eens. Maar ik blijf het soms echt serieus lastig vinden. Het zit hem echt in de kleinste details. Als hobby sleutelaar des te lastiger tov de professionals. Maar, als het je dan uiteindelijk lukt is de voldoening erg groot :sunglasses:

4 likes

Je hebt een goede job gedaan met dit horloge.
Petje af voor je doorzettingsvermogen en het uiteindelijke resultaat.

1 like

Dank je wel Peter. Ik leg wel eens vaker spullen aan de kant als het de eerste keer niet lukt. Als je doorgaat sloop je soms meer dan je lief is. Bij dit soort oude dingen liggen de onderdelen ook niet voor het oprapen en al helemaal niet als je niet weet wat het merk/type is. Daar ben ik namelijk nog steeds niet achter :thinking:
Veel lezen, kijken, vragen en vooral veel doen op eerst je eigen spullen en dan die van de ander weer oppakken.

4 likes

Vanavond het zakhorloge weer naar mijn oom en tante teruggebracht. Ze hebben er een stolpje voor gekocht en staat nu vrolijk in de woonkamer. Ze waren er erg blij mee. Gaaf :hugs:

6 likes

:+1: