Via mijn moeder kreeg ik gisteren opnieuw een zakhorloge toegespeeld. Ik had eerder al onderstaand zakhorloge gehad en dat is van mijn overgrootoma geweest gezien de grootte ervan.
Het komt bij mijn oom vandaan en die zegt dat het van zijn opa is geweest.
Wie weet om welk uurwerk het gaat. Er staat nergens een merkteken op de platine. Hij draait op dit moment rondjes in de Elma en hoop dat ik hem weer werkend krijg. De veer was gebroken en het uurwerk was ingedroogd (olie koek).
Zou erg leuk zijn als ik aan de hand van het uurwerk kon bepalen hoe oud hij is. Nu weet ik niet.
Verder nog wat markeringen / zilvermerken in de deksel.
Nee hoor, dat is vrij normaal. De kast is geschikt voor de europese markt en naar alle waarschijnlijkheid gemaakt in zwitserland. Voor verkoop in Duitsland moet het Duitse keurmerk er op staan.
Thanks. Dat lijkt inderdaad dezelfde
Ook daar staat het kompas behoorlijk “uit het lood”
Ik heb het horloge al weer behoorlijk ver in elkaar zitten. De reden waarom hij het sowieso niet deed was een gebroken veer (mainspring). Daar heb ik in mijn voorraad een nieuwe voor kunnen vinden met nagenoeg dezelfde specificaties als degene die erin zat. Het keyless deel aan de wijzerplaat zit er ook weer in. Eigenlijk zo ver dat de balans erop kan. Maar voor vanavond is het genoeg. Morgen weer een nieuwe dag. De deksteen voor de balans zit van onderaf geschroefd en daar moet de balansveer voor af. Beter om daar morgen met frisse zin aan te beginnen dan dat je nu “snel snel” wil omdat je hem zo graag wil zien draaien.
Ik neig qua uurwerk een beetje naar FHF. De FHF 2124 lijkt er ook wel wat op.
Ben nog twee identieke uurwerken en die beide personen gaven ook al aan dat er niets op de platine stond. Bij eentje een nummer 188.
Maar kom ook wel Vogt & Cie tegen die er op lijken.
Is een bouwjaar van 1915 - 1930 een redelijke inschatting?
Na een service van het uurwerk en een nieuwe veer loopt het weer.
Het enige wat me niet lukt is beeld krijgen op de timegrapher. Net alsof hij het signaal niet herkend.
Ik heb niet de juiste maat houder voor dit soort grote uurwerken. Heb hem los op de timegrapher, maar dat hielp ook niet.
Miet nog oppassen ook want aan de wijzerplaat kant zit een subseconde wijzer en dat asje steekt uit. Heb daar recentelijk met een ander uurwerk nog een zeer vervelende ervaring mee gehad (lees: as krom gedrukt weet alleen niet hoe en wanneer).
Denk dat ik hem maar afbouw en op de ouderwetse manier gewoon eerst eens de tijd ga aflezen.
Iemand nog een idee hoe ik het anders kan doen (ja, een correcte maat uurwerk houder kopen, maar zakhorloges doe ik normaal nooit ).
Mooi hoor! Hij tikt in ieder geval weer, dat is het belangrijkste
Je zou het zo kunnen doen, dit kan je altijd toepassen. De vraag is wel hoe consequent die loopt (als in rechte lijn op de TG). Als er een golf lijn in zit zou je dit moeten doen voor meerdere tic-tac geluiden en het gemiddeld moeten pakken om een beetje een beter beeld te krijgen. Nog steeds denk ik dat je er altijd naast zou zitten met zon oud uurwerkje. Wat ik hierin beschrijf is exact wat de TG doet.
Ik denk wel dat het makkelijker is om gewoon old school een dagje voorbij te laten gaan.
Ik had dat laatst ook maar met een penanker Thiel zakhorloge gedaan. Grote lijnen op de TG afgeregeld en later manueel nog wat bijgestuurd.
Heel class horlogere van 1936 doorgeakkert. Geen goede kandidaat tussen de ebauches gevonden. ik snap de associatie met minerva (brugvorm), maar die is het ook niet.
Het zakhorloge loopt al vanaf 20:00 gisteravond. Maar wel te snel. Gisteravond tussen 20:00 en 23:00 5 minuten. Vervolgens via het kompas zachter gezet en op gehoor meende ik al niets te horen. Vanmorgen opnieuw gekeken, maar na 9 uur weer een kwartier te snel. Dus structureel 5 minuten per 3 uur oftewel een 40 minuten per dag.
Moet zeggen dat ik gisteren heb gesjoemeld met de balans. Normaal haal ik de balansveer eraf als ik de balans olie geef (bij een deksteen die vanaf onder vastgeschroefd zit). Maar er zit geef gleuf voor een schroevendraaier op de pin van het kompas waar de veer tussendoor loopt. Ik heb met een pincet getracht het blokje beet te pakken en te draaien, maar lijkt vast te zitten. Ik wilde de pin niet buigen om de veer er tussen vandaan te halen. Dat wil ik uit principe eigenlijk al niet omdat het zo niet hoort. Ik zal kijken of ik eerdaags een foto kan maken, maar heeft er iemand nog een ander idee? Het kompas is dus niet van invloed op de snelheid en moet dus wel.
Tja, De meeste van dit soort uurwerken werden in die tijd in overvloed gemaakt,
Dus een soort lopende bandwerk. Daar werden dan ook geen merken of oorsprong tekens op gezet. Er waren veel van dit soort kleine bedrijfjes die dit werk deden en vermoedelijk ook veel kant en klare onderdelen kregen, Reden dat er mogelijk een horlogemaker bij een assemblage zijn eigen merken op wilde graveren.
Conclusie, heel gebruikelijk.
Dan te jong voor mij?
Wel ik geef clinics met een modern zakhorloge als lesmateriaal. De reden is om de deelnemers te laten sleutelen zonder schroom, en dat ze niet bang moeten zijn om een uurwerk uit elkaar te halen en het zakhorloge is groot, dus gemakkelijk om aan te werken.
Dat ik zelf meer een liefhebber ben van oude zakhorloges zeg maar ouder dan 150 jaar en die weer in orde tracht te maken is een ander verhaal.
Dan kom je uit bij de snek-spillegang en cilinder horloges, dat is een leuk gebeuren en dan liefst nog met een complicatie zoals slagwerk of datum en maanstand aanduiding. Enfin dat soort dingen.
Ja, ik zie op de foto dat het kompas nog steeds erg veel naar de avance resp. snel loop kant staat, ga die eerst eens verzetten naar het midden, dan kan je beter zien hoe het uurwerk functioneert.
En sjoemelen met de balans is niet aan te bevelen als je niet weer hoe dat moet, dit horloge heeft ook geen inca-bloc system maar een vaste deksteen, die kan alleen losgemaakt worden aan de onderkant van de kloof, dan komt ook het kompas los en de plaat waar de deksteen in zit, het lager zit ingeperst in de kloof zelf.
Als er geen schroevendraaier gleuf in het het geleide blokje zit, kan er ook een klein gaatje in zitten en moet het worden versteld door er een minuscule pin in de steken zodat je het kan verdraaien.
Wel het kompas is weldegelijk van invloed, en wat ik zie op de foto staat het nog veel te ver uitstaan naar de avance of fast of snelle kant.
Dat moet je eerst een stuk verstellen naar de retarde, slow of langzame kant.
Huib ik weet hoe ik dat steentje moet schoonmaken en olie moet geven. Ik haal die balans en balansveer er altijd vanaf zodat ik het steentje los kan schroeven. Heb dit al vaker gedaan en ben ik bekend mee.
Ik had initieel het kompas laten staan. Ik doe dat altijd bij een service. Vaak dat die dan al goed staat of minimaal miet verzetten. Ik heb die stand 3 uur bekeken en toen liep hij 5 minuten te snel.
Het was inmiddels 23:00 en ging naar bed toen ik die constatering maakte. Ik heb toen het kompas helemaal naar de “slow” kant verschoven en het horloge op tijd gezet. De andere morgen 9 uur na mijn aanpassing liep hij 15 minuten voor. Dus weer 5 minuten per drie uur. Vandaar mijn reactie dat het kompas geen invloed had (en normaal altijd).
Het geleide blokje zit geen gleuf in en ook geen gaatje. Heb getracht het blokje te klemmen met mijn pincet en hem zo open te draaien zodat ik de veer er tussenuit kon pakken. Krijg het blokje niet gedraaid en zou bijvoorbeeld een minuscuul kleine tang willen hebben zodat ik meer grip heb. Het blokje is driehoekig van vorm en dus slecht grip op te krijgen. Heb ooit eenmaal de pin een keer verbogen om op die manier de veer er tussenuit te krijgen. Was bij een horloge waarbij de gleuf op het blokje vernaggeld was. Ik wilde dat nu niet doen en eerst kijken wat hij deed.
Zal kijken of ik morgen detail foto’s met de microscoop kan maken. Zou ook nog kunnen zijn dat de veer geklemd zit tussen het blokje en de pin. Ook dat geeft een verstoring in het inregelbeeld.
Verder nog wat detail foto’s. Hier heeft vroeger denk ik een gleuf in het blokje gezeten, maar een of andere onverlaat heeft het geleide blokje schuin afgevijld of gezaagd. Althans, ik denk een miniem restje gleuf te zien.
De vraag is een beetje … hoe nu verder. Het spiraal ligt qua windingen erg mooi cq netjes. Mij eerste ingeving/gevoel zegt dat ik het bij het geleide blokje moet zoeken omdat hij daar op lijkt te klemmen. Dat zie je in het video materiaal ook wel terug (denk ik).
Moet ik die veer vanaf de piton een knik geven dat hij beter/ronder evenwijdig aan de naastliggende winding komt te liggen en daardoor “vrij” in het geleideblokje komt?
Blijft nog wel voorop staan dat het me niet is gelukt om het geleideblokje te draaien/openen omdat ik er geen grip op krijg. Zoals eerder aangegeven heb ik ooit een keer eerder een soortgelijke situatie gehad en heb ik de geleide pin verbogen om de veer er tussen vandaan te krijgen, steen schoongemaakt en olie gegeven en toen het spul terug gezet en de pin weer recht gebogen. Niet zoals het hoort … maar tja som moet je wat. Had het bij deze eigenlijk niet in het zin om dat zo te doen aangezien het niet mijn eigendom is en ik het niet wil slopen.
Wie heeft er tips om de inregeling goed te krijgen.