Zakhorloge overgrootopa

Via mijn moeder is dit zakhorloge bij mij terecht gekomen. Het is in bezit van mijn tante, maar ze hebben mij gevraagd of ik er naar wil kijken en als het mogelijk is hem wil repareren.
Ze zeggen dat het van mijn overgrootopa is geweest. Ik denk eerder dat het daar vandaan is gekomen maar dat het wellicht van mijn overgrootoma is geweest.

Op de foto lijkt hij groot, maar de kast is slechts 27,7 mm.

Bij het openmaken sprongen de tranen me al in de ogen… spul is redelijk kapot. Ik heb de eerste onderdelen verwijderd om er achter te komen wat er sowieso kapot is en om welk uurwerk het gaat.

De binnenzijde van het deksel bevat een serienummer, zilvergehalte en een keurmerk.

Het zilvermerk lijkt op een kalkoen met een Z teken boven zijn nek en na wat zoeken denk ik hem te hebben gevonden.

Zou betekenen: Grouse .800 wat dus een Korhoen is ipv een kalkoen en in Zwitserland gemaakt. Ze geven daar aan dat het keurmerk vanaf 1934 is gebruikt.

Graaf ik verder in het uurwerk, kom ik denk ik het teken tegen van AS. Oftewel A. Schild.

Foto van de voor- en achterkant. Het uurwerk/platine meet 24,8 mm.

Op internet kom ik verder tegen:

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=a._schild

After 1939, A. Schild movements were identified by a stamped marking featuring a shield with the letters “AS” inside.

Ik weet alleen niet of dit klopt. Wellicht dat iemand van jullie hier meer over weet te vertellen.

Dan gaan we verder en dieper het uurwerk in en kom ik de balans tegen. De balansveer bestaat niet meer, de pin van de regelsleutel is compleet plat en de as van de balans is ook een hoepel :frowning:

Mijn vraag aan jullie is:

• Wie weet om welk type uurwerk het gaat. Ik ben er al achter dat het om een cylinder escape movement gaat.

Wat raden jullie verder aan? Een complete kloof met balans opzoeken of kijken dat ik een nieuwe balansas en balansveer op zoek.

Dit type heb ik nog nooit hersteld. Ik heb wel een ponsset thuis, maar nog niet zo heel vaak gebruikt (paar keer).

Verneem jullie reactie graag.

11 likes

Maar er zit zo’n knopje naast de kroon ik heb hier wel vaker gelezen dat dat rond 1900 in onbruik geraakt is?

Ik heb hier totaal geen verstand van. Ik lees graag mee om er wat over op te steken

1 like

Dat wordt nog een hele uitdaging. Als je een passende balans met veer zou kunnen kunnen vinden, meteen doen. Een losse balansveer vinden met je juiste karakteristieken zal een groot probleem zijn.

De cilinder zou ik heel voorzichtig recht proberen te buigen met de nadruk op heel voorzichtig. Bij vd Gevel in Tilburg verkopen ze overigens nieuwe cilinders.

Heel veel succes met de reparatie.

1 like

Voorzichtig rechtbuigen heb ik inderdaad ook al over nagedacht. Als ik weet om welk uurwerk het gaat kan ik misschien achterhalen welke balansveer erin hoort.

Voorop staat dat het natuurlijk wel gaaf zou zijn als hij weer lopend wordt gemaakt.

Ik heb het uurwerk nog niet verder uit elkaar gehaald. Zo op het eerste gezicht ziet de rest er best netjes uit. Toen ik het escapement wheel eruit pakte draaide de veerton leeg :see_no_evil: Oeps, die was ik even vergeten. Te veel afgeleid omdat alles er anders uitziet dan wat ik gewend ben :sweat_smile:

1 like

Het lijkt erg veel op dit caliber:

Daar hebben ze het ook over een heren uurwerk :smile:

Op jouw uurwerk staat geen schildje, maar een ovaal. Dit uurwerk is van eerder dan 1933.

Klopt niet, is vanaf ca 1880 tot ca 1930. Zie ook hier:

Welk caliber wordt een lastige. Je zou emmywatch of ranfft.org eens door kunnen spitten.

Ik gok dat deze van 1900-1910 is. En inderdaad voor een dame.

2 likes

In herenhorloges zat ook wel 10 a 11 swiss ligne. Als zakhorloge acht ik de kans zeer klein. Die waren voor heren veel groter. En het zakhorloge zou ook een subsecond moeten hebben.

1 like

@Jenneke in de eerdere link die ik poste staat nog een Korhoen.

Bij die Korkoen staat 1882 - 1934 en zou dan overeen komen met jouw info, maar dat keurmerkje ziet er toch ietsje anders uit. Zelf meen ik te zien dat de onderste hetzelfde is. Wat denk jij?

1 like

Het stempelen deden ze niet altijd even nauwkeurig… zeker bij zilver. Ik heb ook een zilveren kast waar de beer er mwah uit ziet. De z is van Zurich.

Los van de tekens heeft het zakhorloge een bepaalde stijl die niet jaren 30 ademt.:sweat_smile: De combinatie met overgrootoma (ervan uitgaande dat je niet piepjong bent)… geeft ook een indicatie.

Het juiste uurwerk vinden gaat ongetwijfeld helpen bij de datering!

Ter vergelijk :wink:

2 likes

Boeiend! Ik blijf dit wel even volgen. Ik weet te weinig over oude zakhorloges om er zelf iets zinnigs over te kunnen zeggen, behalve dat de cylindergang en het wijzerverzet met een apart knopje toch wel wijzen op vóór 1920.

Omdat je ook de wijzerplaat zijde liet zien heb ik nog even in mijn exemplaar van Flume Band 2/3 1953 gezocht, maar daar vond ik geen overeenkomstig plaatje. De oudere cylindergang uurwerken zouden wel terug te vinden moeten zijn in de Flume Werksucher 1947. Als iemand op HF daarover beschikt kan die misschien dit uurwerk voor je identificeren.

4 likes

Even nagekeken maar mijn overgrootopa waar dit klokje vandaan komt (naar zeggen) leefde van 26 maart 1885 - 19 januari 1958. Maar goed, dat zegt natuurlijk niet of hij het nieuw kocht of gebruikt :sweat_smile:

1 like

In die tijd waren horloges niet super goedkoop… dus vaak gekocht (gekregen) met bijzondere gelegenheden. Bijvoorbeeld volwassen worden, afstuderen of trouwen. :partying_face: Na ca 1930 ging men eerder voor een polshorloge dan zakhorloge.

Nog gekeken tussen oude familie foto’s? Van die mooie bruin witte of zwart witte waarop geposeerd werd? Dan zie je mogelijk een zakhorlogeketting. :blush:

1 like

Hee Arie. Ik heb hier een uurwerk met een beetje vergelijkbaar spul uit die periode. Ook een vroeg AS uurwerk.
Misschien heb je er wat aan?
Het loopt zelfs nog een beetje
( Iemand heeft het vol olie of Wd 40 gespoten :woozy_face:)

2 likes

Ik heb Jacob 1947

en Flume K1

even doorgekeken en daar vind ik werken die enkele overeenkomsten hebben maar niet precies hetzelfde zijn.

Ook Tardy

biedt het een en ander.
Maar ik vind niets wat me een eureka gevoel geeft.

5 likes

Naar mijn bescheiden mening ziet deze eruit als een AS 111, de 3/4-platineversie

2 likes

Thanks Maurits.

Ik heb contact gezocht met het bedrijf van onderstaande advertentie. Heb er een hoop foto’s heen gestuurd. Ze geven daar aan Caliver 14 of 4.

Zijn er mensen met boeken waar dat in voorkomt? Of meerdere AS calibers in die range … 10-15 als die bestaan hebben?

Van onze Duitse vrienden van Uhrforum.de:

afbeelding

2 likes

@chi_kwadraat Kijk Kijk … we worden warm. Ook de brug van het escapement wheel ziet er hetzelfde uit.

2 likes

Wie kan er iets zeggen over de onderlinge uitwisselbaarheid van de onderdelen? Is daar iets over bekend?

In die tijd was het nog veel handwerk, dus zelfs als je precies hetzelfde kaliber hebt moet je afwachten of iets past. Het nodige werd per uurwerk op elkaar pas gemaakt :thinking:

3 likes