Via mijn moeder is dit zakhorloge bij mij terecht gekomen. Het is in bezit van mijn tante, maar ze hebben mij gevraagd of ik er naar wil kijken en als het mogelijk is hem wil repareren.
Ze zeggen dat het van mijn overgrootopa is geweest. Ik denk eerder dat het daar vandaan is gekomen maar dat het wellicht van mijn overgrootoma is geweest.
Op de foto lijkt hij groot, maar de kast is slechts 27,7 mm.
Bij het openmaken sprongen de tranen me al in de ogen… spul is redelijk kapot. Ik heb de eerste onderdelen verwijderd om er achter te komen wat er sowieso kapot is en om welk uurwerk het gaat.
De binnenzijde van het deksel bevat een serienummer, zilvergehalte en een keurmerk.
Het zilvermerk lijkt op een kalkoen met een Z teken boven zijn nek en na wat zoeken denk ik hem te hebben gevonden.
Zou betekenen: Grouse .800 wat dus een Korhoen is ipv een kalkoen en in Zwitserland gemaakt. Ze geven daar aan dat het keurmerk vanaf 1934 is gebruikt.
Graaf ik verder in het uurwerk, kom ik denk ik het teken tegen van AS. Oftewel A. Schild.
Foto van de voor- en achterkant. Het uurwerk/platine meet 24,8 mm.
Op internet kom ik verder tegen:
https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=a._schild
After 1939, A. Schild movements were identified by a stamped marking featuring a shield with the letters “AS” inside.
Ik weet alleen niet of dit klopt. Wellicht dat iemand van jullie hier meer over weet te vertellen.
Dan gaan we verder en dieper het uurwerk in en kom ik de balans tegen. De balansveer bestaat niet meer, de pin van de regelsleutel is compleet plat en de as van de balans is ook een hoepel
Mijn vraag aan jullie is:
- Wie weet om welk type uurwerk het gaat. Ik ben er al achter dat het om een cylinder escape movement gaat.
Wat raden jullie verder aan? Een complete kloof met balans opzoeken of kijken dat ik een nieuwe balansas en balansveer op zoek.
Dit type heb ik nog nooit hersteld. Ik heb wel een ponsset thuis, maar nog niet zo heel vaak gebruikt (paar keer).
Verneem jullie reactie graag.