Bedankt voor je antwoord, onze gok is dat het horloge een cadeau was van zijn vader.
Het is een mooi horloge. En iets om te koesteren. Ik zou deze een servicebeurt laten geven.
Ik vind hem zelf ook erg fraai, en service staat met de tijd zeker op de agenda. Het uurwerk blijft ook in ruste tot die tijd.
Het is een zgn cilindergang uurwerk met 4 robijnen lagertjes waarin de balans draait.
Aan de opwindkroon te zien is ie in ieder geval lang gebruikt, maar ja het was destijds ook een heel bezit…een eigen horloge.
Een mooi bezit om te koesteren of ie nu loopt of niet.
De beugel om de kroon is in de loop der tijd verloren gegaan, maar daar moet nog wel aan te komen zijn.
De extra kast die er omheen zit is een beschermkast om het horloge te vrijwaren van vocht en vuil.
Deze kasten werden veel gebruikt door boeren die hun horloge bij zich wilde hebben, de buitenkast was dan bedoeld om het horloge te beschermen.
De wijzers zijn wel apart, die zie je niet vaak bij dit soort horloges.
De behuizing van het horloge is zilver en het uurwerk zoals @scudo al aangaf een cilinder uurwerk, een eventuele restauratie van cilinder uurwerken wordt wat moeilijker, er zijn nog maar weinig horlogemakers die in staat zijn om cilinder uurwerken te repareren.
En inderdaad mist het de beugel, die is redelijk gemakkelijk te vinden en hoort er wel op te zitten.
Ik heb ergens in een laatje nog wel een doos vol van die dingen liggen.
Als het een familie erfenis is, dan gewoon ergens op een staander (porte montre) ergens in de woonkamer neerzetten.
Leuke herinnering aan een familielid die met een enkele ticket op een lange vakantiereis is gegaan.
dixi
Misschien bewust verwijderd om in het beschermkastje te passen ?
@Epenees Fraai exemplaar, en erfstukken zijn altijd bijzonder, vind ik. Het beschermkastje heeft zo te zien zijn taak goed uitgevoerd.
Nee, als de beugel wordt omgeklapt, dan past het perfect met beugel in de beschermkast.
Bedankt voor de informatie.
Bescherming klinkt heel logisch, in dit geval voor een timmerman.
Jammer om te horen dat het horloge waarschijnlijk net zo stil blijft als zijn vorige eigenaren.
We hadden de stille hoop dat er hier de kennis nog zou zijn om hem weer lekker te laten tikken.
Mist er geen zaken kapot zijn in het uurwerk is het geen probleem.
Kun je misschien een foto van het binnenwerk plaatsen ? Onder dat 2e deksel, dat met opschrift “cylindre 4 rubis”.
Je kan het proberen. Hier op het forum zitten er ook een aantal.
Het is iig economisch geen slim idee
Iedereen maakt in zijn leven wel is, economisch gezien, niet van die slimme beslissingen. Maar als het kan, waarom niet. Uiteindelijk hebben we ook allemaal een telefoon met de tijd erop in de zak. Is een horloge dan überhaupt nog economisch verantwoord. Het is een familie stuk, dan mag het wat kosten. Helaas in mijn buurt geen hobbyisten, dichtstbijzijnde bedrijf is Ede.
Het horloge ligt nu bij mijn moeder, ga er waarschijnlijk morgen langs om de kast te openen. En wat duidelijkere foto’s te maken.
Word vervolgd.
Het uurwerk is een product van Gedeon Thommen (GT in ovaal), van de Revue-fabrieken.
Als ik de binnenkant van de kast nog eens bekijk (dat deel met “van vader”) dan zie ik ook daar het GT-merkteken. Volledig door Revue-Thommen gemaakt?
HIER vind je wat informatie over het bedrijf. Een jaartal van fabricage durf ik niet te geven; sorry.
Bedankt voor deze informatie. Leuke site ove de oorsprong van het bedrijf. Staan een aantal uurwerken bij met omschrijving, helaas niet degene die in het horloge zit.
Ook in de lijst gekeken voor iemand die het uurwerk kan servicen. Staan 3 data op de binnenkant, laatste service is waarschijnlijk in 1980 gedaan.
Inmiddels is er ook meer bekend over betovergrootvader. Hij was niet timmerman, dat was opa en zijn vader. Hij was kleermaker in Leiden.
Helaas kan ik er in de lijst met horlogemakers niet goed uitkomen wie ik hier voor moet hebben.
Kan iemand mij vertellen wie ik kan vragen om hem weer te laten tikken.
Zou het fantastisch vinden om hetzelfde te kunnen horen als 6 generaties voor me hebben gedaan.
Begin met de dichtstbijzijnde en vraag of ze ook cilindergang uurwerken doen.
Ja dat kan natuurlijk ook. Een rondje bellen en ik weet meer. Maar op 1 of andere manier heb ik het gevoel dat er hier op het forum meer kennis te vinden is bij de liefhebbers hier.
Even een kleine update.
Het horloge word op dit moment onder handen genomen door Nico Hoogschagen uurwerk techniek uit Lochem.
Hoop hem snel weer tikkend terug te hebben.