Zakhorloge RELYS

Ik heb hier van mijn grootmoeder (93 jaar) een zakhorloge gekregen.
Nu heb ik natuurlijk al eens op google gekeken, maar ik kan er eigenlijk niets van terug vinden.
Het merk is volgens mij RELYS, verder staat er onderaan op de wijzerplaat nog “SWISS MADE”, Antimagnetic en ancre 15 rubis op het horloge.
op de binnenzijde van het achterste deksel staat nog “Nickel Chrome”

Is er hier iemand op het forum die mij hier iets meer over kan vertellen?
Ik ga het horloge sowieso niet wegdoen, maar had er wel graag meer over geweten :slight_smile:

Merci op voorhand!

Groeten Nick

Welkom Nick, @koen weet hier ongetwijfeld meer over te vertellen.Het horloge ziet er nog goed uit.

1 like

Welkom op dit forum Nick,

Ik heb een zakhorloge dat er wel een beetje op lijkt en ook hetzelfde uurwerk heeft, alleen staat er bij mij “FIAT” als merk op de wijzerplaat.

Uurwerk is een AM/Felsa 125:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Felsa_125

Dit uurwerk dateert volgens Ranfft uit de jaren 30 dus ik heb het vermoeden dat jouw klokje ook uit die tijd stamt.

Groet, Wilko

1 like

Merci voor de reacties!
Ik dacht ook jaren 30/40 ergens, maar vermits ik er niet veel van kan terug vinden ben ik niet zeker.
Het zakhorloge ziet er nog goed uit, maar ze tikt niet meer, ik kan er precies aan blijven draaien :slight_smile:
Zelf ben ik technieker, maar om hier zonder kennis aan te beginnen, dat riskeer ik toch niet.
Ooit zou ik het wel terug graag draaiende hebben, maar dit is vooral niet dringend voor mij :slight_smile:
Zou RELYS dan een zwitsers merk zijn?

Grtn Nick

Als ik mij niet vergis, is RELYS één van de sub-merken van het bekendere Cauny uit La Chaux-De-Fonds, maar eigenaar van de merken is een Spaans handelshuis.
Andere sub-merken zijn o.a. Continent, Prima en Isco :sunglasses:

Haha, ik ken niets van al wat je nu opnoemt, maar ik ben dan ook een leek op het gebied van oude horloges :stuck_out_tongue:
Ik ga het eens googelen, merci voor de tip!

1 like

Ja, kijk eens naar mij: drie jaar geleden wist ik net zo veel als jij nu :grin:

Beste Nick,

Het je een 15 steens uurwerkje uit de jaren 30.
In de jaren 20-30 ging men steeds vaker bedrukte wijzerplaten gebruiker in plaats van emaille wijzerplaten, dus de datering van het uurwerk klopt met de datering van het horloge als geheel.

Het uurwerk heeft waarschijnlijk een gebroken veer, dan kun je het horloge eindeloos opwinden zonder dat het gaat lopen. Tevens zal het uurwerk dat gedemonteerd, schoongemaakt en gesmeerd moeten worden.

De waarde van het horloge ligt niet lopend rond de 10-20 euro en lopend rond de 20-30 euro, de reparatie zal minsterns twee keer zoveel kosten als de uiteindelijk waarde. Aangezien het een erfstuk is, kan ik met toch voorstellen dat je het graag gerepareerd wil hebben.

Met vriendelijke groet,
Koen

2 likes

Hoi Koen, hartelijk bedankt voor de deskundige uitleg!
Zijn er goede adresjes bekend voor de reparatie van zo’n oud uurwerk?
Ik woon in België in de buurt van Turnhout (20min. van Eindhoven) want ik veronderstel dat ik hier niet mee bij de plaatselijke juwelier moet aankomen :slight_smile:

Grtn Nick

Ja , bij @koen, dat is het beste adres. En hij woont in Tilburg ,dus goed te doen voor jou qua afstand.