Het zakhorloge komt uit de erfenis van mijn overgrootvader. Ik heb geen enkel idee over ouderdom techniek of waarde. Kan iemand op het forum wat meer vertellen over dit horloge.
vriendelijke groet Jan
Het zakhorloge komt uit de erfenis van mijn overgrootvader. Ik heb geen enkel idee over ouderdom techniek of waarde. Kan iemand op het forum wat meer vertellen over dit horloge.
vriendelijke groet Jan
Als je foto’s toevoegd heb je meer kans.
Rechts onderin het pijltje omhoog, dan kan je foto’s toevoegen.
Hoi
Als je ook nog het klepje open doet van de eerste foto, zien we ook het uurwerk. Dat geeft de kenners meer informatie
Er staat 14k maar ik betwijfel of dat 14k goud is want ik zie plekken waar het af lijkt te bladderen
het oppervlak bladdert niet, ik denk dat het komt door de ledverlichting, foto met daglicht zou beter zijn
Misshien echt 14 K goud? Wat ik verder tot nu toe aan de aan de geplaatste foto’s zie:
Het uurwerk is waarschijnlijk een cylindergang uurwerk, zoals die gemaakt werden tot ca. begin jaren '20 van de vorige eeuw. Mogelijk zelfs zo rond 1900, gezien het design van de kast. Ook het wijzer verzet mechanisme, met het aparte knopje daarvoor naast de kroon wijst op een horloge van vóór ca. 1920. Het uurwerk is zo te zien een merkloss / anoniem fabrikaat, van vrij algemene niet zeer bijzondere constructie. Als het kastje gold plated is, zal de waarde zeer gering zijn, misschien een paar tientjes. Als ik er vanuit mag gaan dat de kast 14K massief goud is zal de waarde van het horloge niet veel meer zijn dan de waarde van het gewicht aan goud van de kast. Als het uurwerk nog loopt misschien wel iets meer, gezien de nog gave, waarschijnlijk emaille, wijzerplaat en de mooie wijzers. In dat geval is het denk ik, de moeite waard om het horloge een servicebeurt te laten geven bij een horlogemaker die verstand heeft van zakhorloges. Gezien het feit dat het een erfstukje is - van je overgrootvader! wow - sowieso bewaren en koesteren.
Beste Lexaf,
Bedankt voor de duidelijke uitleg en achtergrond informatie over het zakhorloge. We gaan het zeker bewaren en koesteren.
vriendelijke groet
Ineke en Jan
Inderdaad massief 14k goud, hier zie je de Zwitserse Eekhoorn voor 14k:
Verder weinig toe te voegen aan je verhaal
Heb je toch betere ogen dan ik, Wilko! En de eigenaar @Paeshaes van dit horloge zal daar blij mee zijn. Reden te meer om een restauratie te overwegen.