Beste Forumleden,
Ik ben een beginnend horloge verzamelaar en ik heb een zakhorloge gevonden van het merk Roamer. De wijzerplaat is zwart van kleur.
Ik trof het horloge in zeer slechte staat aan, mij werd vertelt dat het van een oud horlogemaker af kwam. Zoals ik al zij is de staat behoorlijk treurig, er zit veel stof en andere vuiligheid rond het uurwerk en op de wijzerplaat.
Ik vond het zonde om dit pracht horloge zo te laten verwaarlozen. Ongeloofijk maar waar, bij opwinden loopt het horloge nog maar valt af en toe stil. bewijst maar weer de zwitserse kwaliteit van het uurwerk.
Ik heb weinig verstand van horloges, maar wel een grote liefde en passie. Hier komt mijn nood kreet: ik ben op zoek naar iemand die het zakhorloge wil schoonmaken zowel de wijzerplaat als het uurwerk en dit voor een budget van 50 euro. Verder moet er in dit budget ook plaats zijn voor een nieuwe kast. Ik hoop dat er iemand is die zich wil wagen aan dit project en mij wil helpen om dit horloge weer te laten stralen.
Het liefst in de regio rond eindhoven.
Verder zou ik graag wat meer geschiedenis willen weten over het horloge, morgen bij daglicht maak ik foto’s zodat jullie kunnen zien hoe het horloge eruit ziet en de staat van het horloge.
Met vriendelijke groet, Bjorn
Beste Horlogeliefhebber
Ik vrees, dat je budget erg ambitieus is.
50 € voor een paar uur werk en diverse moeilijk te verkrijgen onderdelen, ik neem aan inkl. 2 jaar garantie, en daarbij nog een kast, natuurlijk NOS.
Wees niet verbaasd als je minder dan 100 aanbiedingen krijgt.
Overigens, hoeveel betaal per uur je voor een beun, die bij jou in huis een klus komt doen?
Achteraf gezien had goed gekunnen dat de originele kast erbij lag bij al de onderdelen. Heb ik niet meer naar gevragen stom. Ik hoef geen originele kast terug in nos.
Bij deze de foto’s:
Zoals jullie zien, ziet het er niet al te best uit.
En ik snap dat mijn budget laag is, maar vandaar mijn verzoek op dit forum. Ik hoop dat er geinteresseerde zijn in de klus en mij willen helpen. Het uurwerkje loopt nog dus ik ga er van uit, dat wat er vervangen dient te worden nog aan te komen is.
Wellicht ben ik iets te optimistisch, ik wacht de reacties af. Mocht ik een inschatting krijgen wat het daadwerkelijk gaat kosten, dan kijk ik of het dat voor mij waard is. Ik heb er verder geen emotionele waarde of zo aan.
Als ik een tip mag geven. Als je er verder geen emotionele waarde of iets dergelijks aan hebt, probeer hem te verkopen als opknapper. 50 euro komt niet eens in de buurt van een paar uur werk, een nieuwe kast en waarschijnlijk slijtdelen aan het uurwerk.
Aan welk bedrag moet ik dan denken om het horloge een nieuwe kast te geven en een beurt?
Kunt u mij verder iets vertellen over het jaar waarin het horloge geproduceerd is en de zwarte wijzerplaat, de meeste roamers op internet hebben een witte wijzerplaat.
Aan het uurwerk te zien, ik denk dat het een MST 293 is, is deze begin jaren 40 geproduceerd. Zwarte wijzerplaten werden inderdaad een stuk minder geproduceerd en komen minder voor. Wat je wel vaak ziet is dat later wijzerplaten opnieuw worden opgemaakt met zwarte lak, maar dat is bij deze zo te zien niet het geval.
Op Ebay zijn er geen onderdelen te vinden en bij warenhuizen kom ik ook maar een paar onderdelen tegen (tussen de 10 en 25 euro per onderdeel). Als je net iets anders nodig hebt, heb je dus pech en moet je een zoektocht beginnen. Dan nog een paar tientjes voor een kast, paar tientjes voor werkzaamheden. Ik denk dat je al snel tussen de 120 en 150 euro moet denken, minstens.
Kan iemand mij een tip geven waar ik op moeten letten als ik het horloge een nieuwe kast wil geven?
Ik neem aan dat niet elke willekeurige kast geschikt is. Zijn er bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden. Hoor het graag.
Bedankt voor uw reactie. Kan het zijn dat dit horloge is geproduceerd voor te gebruiken in de tweede wereldoorlog?
Ik kan mij herrineren dat ik dat ooit heb vernomen, dat er een overeenkomst was met horloges met zwarte wijzerplaten.
eigenlijk wil je natuurlijk een originele kast (hoop ik)
Maar als je een andere neemt hebben o.a. de volgende factoren een invloed of het geheel bij elkaar kan passen:
de doorsnee van het werk, de doorsnee van de wijzerplaat die je hebt, de hoogte/dikte van het werk, de positie van de opwindas in het werk, de lengte van de opwindas, de manier waarop het werk gefixeerd wordt.
ENZ.
Veel horloges uit de tweede wereldoorlog (militaire horloges) hebben/hadden inderdaad zwarte wijzerplaten (met radium wijzers en cijfers voor het contrast en dus leesbaarheid), maar niet elk horloge met een zwarte plaat is automatisch een militair horloge, ook al willen veel verkopers op Ebay en Marktplaats dat graag.
Nee hoor, er is nergens een indicatie voor te vinden. Militaire zakhorlges/horloges werden altijd voorzien van markeringen en/of codering. Ik kan me wel voorstellen dat het ergens te sprake is gekomen of werd genoemd want dat zou het horloge (veel) meer waard maken. Dat is ook de reden dat er zoveel wijzerplaten opnieuw worden opgemaakt.
Om via marktplaats of ebay een willekeurige kast te kopen heeft dus weinig zin neem ik aan? Het lijkt mij heel toevallig als de maten precies overeen komen. Is het mogelijk dat ik naar het horloge laat kijken en een prijsindicatie laat maken aan de hand van wat er vervangen dient te worden. En is zo’n check duur? Dan weet ik zeker wat het horloge nog nodig heeft. Misschien zijn er mensen op dit forum die me willen helpen voor onderdelen voor een schappelijke prijs? Ik vind het horloge zelf erg mooi, en het is niet bedoeld om weer te gaan verkopen. Alleen het is me niet meer geld waard dan de verzamelaarswaarde.
Ik heb wat informatie over het uurwerk gevonden:
Misschien dat dit iets opbrengt qua maten voor de kast?