Ik ben op zoek naar meer info over een zakhorloge, omstreeks 1917. Omdat op internet niets over Stroethoff te vinden is, hoop ik dat het hier bekend is.
Wijzerplaat heeft J. Stroethoff Amsterdam staan. Achterzijde gegraveerd, Stoomvaart Maatschappij Nederland, 1917.
Is er iemand die, ondanks de slechte foto’s, meer kan vertellen?
Overigens was het destijds heel normaal dat horlogewinkels een (klein) aantal horloges lieten maken en van hun naam lieten voorzien.
En als ze heel handig waren kochten ze een werk, een kast en een wijzerplaat met wijzers en monteerden het zelf.
En als @Horlogezak nog een foto van het werk kan toevoegen kan daar misschien nog iets over gezegd worden.
(Met je duimnagel het achterdeksel of beide openklikken, foto’tje en klep(pen) weer dicht)
Jammer dat de secondenwijzer ontbreekt en de uurwijzer defect is trouwens.
Wauw, heel gaaf dat dit soort info terug te vinden is! Tof ook, dat bericht uit 1895, waarin je Stroethoff een beetje kan plaatsen in de Amsterdamse markt. Dit had ik niet verwacht, bedankt!
@Maurits Ik zal kijken of ik langs kan om hiervan een foto te maken, horloge is van mijn schoonvader. Benieuwd of we daar nog meer info uit kunnen halen inderdaad.
Overigens heel gaaf, gisteren lukte het na wat priegelen en opwinden en schudden het te laten lopen! Bizar, na ruim 100 jaar
Foto’s hieronder! In het deksel een soort kroontje en 0800 gegraveerd, volgens mij verder niets gegraveerd maar heb ''m zelf niet gefotografeerd. Wel een opvallend werk. Iemand die het herkent?
800 is het gehalte van de zilverlegering
De kroon met halve maan is de Duiste pons voor zilveren werken.
Aangezien ik verder geen merken zie neem ik dat het horloge van Duitse makelij is.
En afgaande op het hoge nummer ga ik er van uit dat mijn eerdere opmerking over complete inkoop bij een fabriek klopt.
Het uurwerk kan ik helaas niet thuis brengen. Het heeft een interessante réglage.
Hieronder nog wat detailfoto’s. Er staat een W in geponsd (zou dat van De Wilde zijn?)
En links van de Duitse kroon een soort dolfijn, rechts een zwierige D. Ook van de reglage een detailfoto gemaakt, versnellen en vertragen staat in Engels en Frans aangegeven.
Dit zijn echt alle details die ik kan vinden zonder het verder uit elkaar te halen haha. Is met deze logo’s nog meer te vertellen over herkomst?
Dat is de korhoen, de stempel voor 800 zilver die door de Zwitsers gebruikt.
Dat zou kunnen betekenen dat de kast (en misschien het horloge, maar ik zie nergens Swiss Made dus eigenlijk betwijfel ik dat) in Zwitserland gemaakt en naderhand naar Duitsland geëxporteerd is.
Als het omgekeerd was geweest, had er een Edelweiss stempel moeten zijn.
Bedankt, die is het! Dus een Zwitsers uurwerk, dat had ik niet verwacht toen we Stroethoff lazen! Dus als ik het goed begrijp, is het uurwerk in Zwitserland gebouwd, in Duitsland in de kast gezet en heeft daarna Stroethoff z’n naam erop gezet. Of is het uurwerk ingekocht, en in Nederland door Stroethoff in elkaar gezet (en is dat de reden dat er geen Swiss made op staat)?
De vragen blijven wel komen maar ik vind het leuk dat al zoveel bekend is!
Zoals ik de ponsen lees is het een Zwitserse kast die in Duitsland geïmporteerd is.
Met of zonder werk erin kan ik niet zeggen.
En hoe het geheel in de Kalverstraat geland is is vast een heel ander verhaal.
Als het een Duitse kast was geweest die in Zwitserland geïmporteerd was dan had je geen korhoen pons gehad maar een edelweiss. (Zie boven)
Misschien was er een groothandel ergens in Duitsland (Pforzheim of zo) die neutrale complete horloges inkocht en ze in kleine aantallen gepersonaliseerd doorverkocht.
Dat zijn zo de kleine raadselen van het verleden
We hebben het verhaal in grote lijnen bekend, mooi dat dat gelukt is, en leuk dat ik wat geleerd heb over ponsen! De laatste vragen die door de tijd zijn toegevoegd, zullen we dan moeten accepteren