Zakhorloge toebehoren

Geachte mede-forummers,

Hier bij heb ik een soort van ketting met een metalen huls en erin lijkt een potlood te zitten. Dit is nog van mijn opa geweest. Mijn moeder denkt dat het bij een zakhorloge hoort. Graag jullie mening…

Het lijkt alsof er een potlood in zit?

1 like

Het lijkt op een vintage potloodhouder. Als je een potlood regelmatig slijpt wordt het op een gegeven moment te kort om er nog mee te kunnen schrijven. Door het in zo’n houder te plaatsen kun je het gebruiken tot er nog maar een stompje van over is.

Zo’n idee had ik ook al. Bedankt voor de bevestiging. Het erfstuk is trouwens van mijn overgrootopa. Oud stukje potlood dus :smile:

Vroeger had men in de ene zak een horloge aan de ketting en in de ander een potlood aan de ketting. Weer wat geleerd…

Dit is een chatelaine potlood, vaak gedragen als ketting door dames. Het potlood kun je er met een schuifje in- en uittrekken, dat is die ring wat verder naar achteren. Ik vermoed dat er wel wat zilver stempels in staan zodat je hem mogelijk wat nauwkeuriger kunt dateren. Helaas is de voorkant nogal beschadigd, je zou kunnen overwegen om hem iets in te korten zodat het gat weer mooi rond is, dit kan gewoon met een vijltje.

4 likes