Ik heb een defect horloge dat ik van mijn vader heb geërfd, die hij weer van zijn opa had geërfd etc.
Omdat ik geen idee had wat ik nu in handen had, heb ik de plaatselijke juwelier gevraagd om te kijken wat voor horloge het nu eigenlijk is, waarde en de kosten voor reparatie en restauratie.
Na een week kreeg ik een belletje van de juwelier. De horlogemaker had er na gekeken en de kosten voor reparatie waren 250 euro.
Restauratie: Geen idee
Merk / type horloge : Geen idee
Waarde: wat de gek er voor geeft of de zilverprijs
Nou, dat schiet op.
Daarnaast kon ik nadat ik het horloge weer had opgehaald weer terug, omdat het plexiglas miste. Week later kon ik dat ook weer ophalen.
Ik heb wat foto’s gemaakt en misschien dat er kenners op HF zijn die mij een beetje op weg kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Het is een zakhorloge met cilindergang uurwerk, een minder nauwkeurig gangsysteem dan de Zwitserse ankergang. Het uurwerk heeft maar 6 robijnen lagers en is daarmee te plaatsen in de goedkopere regionen. Doordat je de tijd moet verstellen middels een knopje op de rand bij 1 uur kun je grofweg stellen dat het horloge uit 1900 - 1920 is.
Remontoir op het binnendeksel geeft aan dat het horloge middels een kroon opgedraaid kan worden. Voorheen had men horloges die met een sleuteltje opgedraaid moesten worden.
Ik vind de wijzerplaat prachtig. Ik weet niet hoe groot het horloge is, maar het kan een dameshorloge zijn.
Waarde is in geld uitgedrukt nihil, maar als familiestuk onbetaalbaar
Nog ter aanvulling. De uren wijzer lijkt mij niet origineel. Deze is van een groter horloge en ingekort. Bovendien is er aan de achterkant van die wijzer wat afgebroken.
Het glas is niet van plexiglas maar van celluloid. Dit materiaal vergeeld en kun je ook niet meer helder krijgen. Je kunt er wel een plexi of echt glas in zetten.
Je kan de tweede deksel met een boterham mes openen; dan met een foto kunnen we de beweging kijken en misschien zien wat er mis is. Wat is het defekt volgens jou of de juwelier ? Dat kan ons zeker ook helpen