zakhorloge uit 1981

Beste,
Ik heb een zakhorloge uit 1981 kan iemand er mij iets over vertellen?


Bedankt

1 like

Merk Nous? Kan het niet goed zien

Ik gok dat hij niet uit 1981 is. Maar daar houdt mijn kennis helaas op.

Inderdaad Nous

Is die kroon alleen om de tijd te verstellen (quartz) of is hij om het uurwerk op te winden? Als het quartz is zie ik het meer als een “novelty”, een soort bijou achtig ding. Dit zou ik heel erg fout kunnen hebben, zie onder.

Als het om een handwinder gaat is het een mechanisch horloge, en zou een foto met open achterkant meer informatie geven over het uurwerk.

Als ik Nous watches google krijg ik deze link:

Dat suggereert dat het in de forum-ogen een plakmerk is, want Nous verkoopt alles van Casio tot dure dingen (die ik ook niet per se ken).

Aan de andere kant kom ik Nous wel tegen bij Worn and Wound:

https://wornandwound.com/introducing-the-unimatic-x-nous-u1-nu-a-stealthy-and-minimalist-dive-watch/

Of dat hetzelfde Nous is staat te bezien, trouwens, want de website van Nous geeft aan dat ze in 2018 opgericht zouden zijn, dus dan is de vraag of er in 1981 een andere fabrikant bestond.

Kortom: Moeilijke vraag, we hebben meer informatie nodig.

1 like

@Truus

Op 6 uur staat een kleine tekst.
Hoe luidt deze tekst?
Dat zou al een stuk meer kunnen vertellen.

Het is een uurwerk welke, verbonden via een ketting, in de zak gedragen werd. Door middel van twee wijzers (een voor de uren, de ander voor de minuten) kon men de tijd aflezen naar gelang de stand van de wijzers ten opzichts van de, in Romeinse cijfers uitgevoerde, uurmarkeringen.

Het uurwerk is vermoedelijk in begin jaren '80 van vorige eeuw gefabriceerd

1 like

image

2 likes

Daar heeft het i.i.g. niets mee te maken. Begin 2018 opgerichte concept store, die ook horloges verkoopt. Opvolger van het bekende, maar inmiddels gesloten, Colette.

Het is mechanisch en rond 1981 gekocht

Het merk zou Indus moeten zijn en niet nous

1 like

Dat kan.

Deze is van een forumlid, heeft hier (bij mij) groot onderhoud gehad. Verbaast me dat het merk in 1981 nog bestond… :slight_smile:

1 like