Zakhorloge USSR 1941-1945

Ik vond hem te leuk om te laten liggen. Zojuist gekocht bij een tweedehands winkeltje. Ik verwacht niet dat het heel bijzonder is. Waarschijnlijk een souvenier dat in groten getale gemaakt is. Ik schat in de jaren vijftig of zestig. Zijn er hier forumleden die een woordje Russisch spreken en me kunnen vertellen wat erop staat? Waarschijnlijk iets met WO2 ;). Alle info is welkom! O ja, het uurwerk loopt helaas niet.

groet,
Niels

edit. Ik zit een beetje te googlen op het horloge. Je komt ze in soorten en maten tegen en ze worden nog steeds gemaakt volgens mij.
Helaas pindakaas, weer eentje voor de rommelbak :~.

Niels1974 Schreef:

Helaas pindakaas, weer eentje voor de rommelbak :~.

Bij welk merk pindakaas krijg je die dan??? :wink:

Dat is een leuk horloge. Ik moet helaas bevestigen dat het niet echt bijzonder is.

Dit soort souvenirhorloges werd sinds eind jaren 80, begin jaren 90 geproduceerd. Op de brug staan geen letters SU (Sovjet Unie) meer, de bruggen en de platina zijn niet meer vernikkeld, het horloge is hoogstwaarschijnlijk van ná 1992. De kwaliteit van het uurwerk is in deze tijd veel minder geworden, maar het uurwerk blijft nog altijd degelijk en betrouwbaar. Hopelijk is dit niet erg moeilijk te repareren.

Op het achterdeksel staat “Grote Vaderlandse Oorlog (zoals de WOII in Rusland wordt genoemd) 1941 – 1945”.

Op de voorkant is een medaille uit de WOII “Voor de verdediging van Leningrad” afgebeld. Met deze medailles werden de verdedigers van door de Duitsers omsingelde Leningrad (nu St. Petersburg) gedecoreerd. En op de wijzerplaat is een silhouette van een zeer bekende Peter-Paulus kerk in de Peter-Paulus fort te zien.

Naar mijn mening verdient het horloge toch gerepareerd en niet naar rommelbak gestuurd te worden.

Groet,

Alex

:wink: Bij de kinderpindakaas.

.Dank voor je vertaling. Maakt het nog leuker

Marconi-A Schreef:

Dat is een leuk horloge. Ik moet helaas bevestigen
dat het niet echt bijzonder is.

Dit soort souvenirhorloges werd sinds eind jaren
80, begin jaren 90 geproduceerd. Op de brug staan
geen letters SU (Sovjet Unie) meer, de bruggen en
de platina zijn niet meer vernikkeld, het horloge
is hoogstwaarschijnlijk van ná 1992. De kwaliteit
van het uurwerk is in deze tijd veel minder
geworden, maar het uurwerk blijft nog altijd
degelijk en betrouwbaar. Hopelijk is dit niet erg
moeilijk te repareren.

Op het achterdeksel staat “Grote Vaderlandse
Oorlog (zoals de WOII in Rusland wordt genoemd)
1941 – 1945”.

Op de voorkant is een medaille uit de WOII “Voor
de verdediging van Leningrad” afgebeld. Met deze
medailles werden de verdedigers van door de
Duitsers omsingelde Leningrad (nu St. Petersburg)
gedecoreerd. En op de wijzerplaat is een
silhouette van een zeer bekende Peter-Paulus kerk
in de Peter-Paulus fort te zien.

Naar mijn mening verdient het horloge toch
gerepareerd en niet naar rommelbak gestuurd te
worden.

Groet,

Alex

Hallo Alex,
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Ik had idd gehoopt dat ie wat ouder en bijzonderder zou zijn, maar helaas. Ik denk dat ik hem weer van de hand ga doen. Het is inderdaad wel zonde wanneer die in een la verdwijnt. Misschien dat eenliefhebber er iets mee kan.

Nogmaals bedankt voor je uitleg en vriendelijke groet,
Niels