Zakhorloge van mijn oma, hulp gevraagd

Ik was gisteren bij mijn oma op bezoek en ze haalde een zakhorloge tevoorschijn wat ze recent weer had gevonden in een doosje oud en kapot zilverwerk.
Het oude horloge van ‘tante Sientje’, destijds een goede vriendin van mijn oma en een erfstuk nadat Sientje overleed.
Mijn oma is 95 en scherp van geest en tante Sientje is helaas alweer enige decennia aan gene zijde, volgens mijn oma moet het horloge minsten 100 jaar oud zijn.
Ik ben in de familie de persoon die mijn oma af en toe van een leuk en goed leesbaar mechanisch horloge voorziet en toen mijn oma grappend zei dat ze dit zakhorloge eigenlijk wel eens om haar hals zou willen dragen kon ik dat natuurlijk niet voorbij laten gaan…

Het betreft een dames model zakhorloge (volgens mijn oma een zustersklokje, Sientje was zuster), maar dan zou de wijzerplaat andersom gemonteerd moeten zijn dacht ik (maar misschien was dat nog niet zo in de vroege 1900’s)

Het horloge loopt ondanks het kompas wat ver buiten de balanskloof staat. De urenwijzer is helaas afgebroken.

Het glas is nog netjes en de kast en uurwerk idem ditto dus ik denk dat hier nog wel iets van te maken valt. Ik heb alleen helemaal geen ervaring met zakhorloges en daarvoor ook geen onderdelen liggen.

Is er iemand binnen het forum die mij kan helpen dit horloge werkend bij mijn oma terug te krijgen? De beloning is een leuke foto van mn oma met het klokje om haar hals, ik zal deze hier plaatsen (en uiteraard material, uren etc)

Hier wat foto’s:

Wat voor hulpt heb jij nodig ? Een wijzer en alles schon maken zou genoeg zijn. Het moeilijkste is de wijzer te vinden om met de tweede aan te passen.
Als de beweging uit de kast is rustig kijken waarom de compas zo ver moet zijn. Soms is het omdat het te vlug loopt, en alles schon maken help om de balans verder te laten gaan ipv een mm voor en na de cylinder en dus beter lopen.

De gevraagde hulp:
Servicen van het uurwerk en dus vervangen van de wijzers ( door iemand met zakhorloge ervaring met evt onderdelen die vervangen dienen te worden (rubies, wijzers, etc)

Sorry, ik dacht dat jij wilde leren zelf te doen, en alleen de nodige onderdelen zocht. :wink:

Ik heb wel eens mechanisch ‘geserviced’ , maar durf aan dit horloge niet te beginnen; ik heb geen ervaring met zakhorloges en wil niet het risico lopen het te verknallen. Daarvoor is dit horloge mij qua gevoelwaarde (lees: mijn oma’s gevoelswaarde) te kostbaar.
Als iemand passende wijzers heeft liggen dan sla ik graag twee vliegen in een klap

Kan jij de afmeting van de blijvende wijzer zeggen ? En de afmeting van centrum tot buiten kant van de seconde strepen ?

Hallo Ernst,

Als zo’n uurwerje lang heeft stilgelegen dan is het verstandig om het te laten schoonmaken. In mijn vooraad heb aardig wat wijzers liggen en het schoonmaken is voor mij ook geen probleem. Ik repareer zeer regelmatig cylinder uurwerken. Stuur mij even een pbtje dan geef geef ik je mijn verdere gegevens.

Met vriendelijke groeten, Martin Meijer.

't lijkt wel dat ie eerder een reparatie heeft gehad… de kloof van het escapewheel lijkt me niet origineel…

Verder…een mooi horloge… een setje “Breguet” wijzers zal em goed staan… dan naar een zilversmid om een oogje om de beugel te laten maken… Halskettingkje erbij… en klaar…

Aan de kloof van het cylinderrad is waarschijnlijk gesoldeerd, bij het verhitten veranderd de kleur en men heeft geprobeerd deze kleur weg te poetsen, mislukt dus! Dit zakhorloge zou ik niet om iemands nek willen hangen i.v.m. het feit dat als de dragerin naar voren neigt en dat het werkje (zonder schok systeem) tegen een tafel o.i.d. stoot met alle gevolgen van dien!

Groeten Martin Meijer.

Of misschien werd een nieuwe/andere kloof gemaakt zoals Arie_Kabaalstra schreef.
Deze is niet helemaal hetzelfde, maar de kloof ziet anders.

Soms zijn die kloof lager gemaakt omdat de balans tegen komt.
Op foto is het altijd moeilijk goed te kunnen kijken…

Hoi Martin,
Ik was het afgelopen weekend weg, sorry voor een late reactie
Ik zal je een PB sturen!