zakhorloge van mijn oma

Bij het opruimen van een doosje met allerlei rommeltjes die vermoedelijk van mijn oma geweest zijn kwam ik dit zakhorloge tegen.
Het loopt niet meer. Bovenin zit een kleine vergrendeling, als je die indrukt kan je de wijzers verzetten. Heeft er iemand enig idee wat voor horloge (leeftijd etc) dit is en of het nog hersteld kan worden?




7 likes

Een basis cilindergang van rond de eeuwwisseling van 1900, gok ik. Herstellen zal hard afhangen van wat er mis mee is - onderdelen vinden is minder evident eens je naar zo’n leeftijden gaat :smile: heeft geen schokbeveiliging dus kans bestaat dat de balansstaf gebroken is. Of als je geluk hebt, enkel de opwindveer. Of als je veel geluk hebt… enkel aangekoekt vuil. Proberen waard alvast.

2 likes

Blijven prachtig om te zien. Zelf ook nog een paar bewaard waar ik niets mee kan maar toch.

Ik vraag me gelijk af wat er met de oorspronkelijke kroonconstructie is gebeurd. Die is er compleet afgezaagd en vervolgens is er een stuk messing draad aan gesoldeerd om hem alsnog weer als zakhorloge te kunnen gebruiken :thinking:
Wellicht ooit geconverteerd tot polshorloge en later weer teruggebouwd naar zakhorloge? Wordt wel lastig om dat nog weer te herstellen naar de oorspronkelijke toestand.

1 like

Wellicht als hanger gebruikt?

1 like

Zou kunnen inderdaad, maar dat kan in principe met een normaal zakhorloge ook, dan hoef je de hele kroonconstructie er niet af te zagen :thinking:

1 like

Ik heb geen idee wat er met het horloge gebeurt is en hoe het gedragen werd. Heb mijn oma nauwelijks gekend… Maar ik denk dat er in die tijd makkelijker werd gedacht over aanpassen van een horloge om zo het gebruiksgemak te vergroten.

2 likes

Klopt, op een gegeven moment was zoiets gewoon een oud gebruiksvoorwerp en dat belandde in een laatje of je paste het aan om het nog een poosje te kunnen gebruiken.

Met een beetje pech krijg je er de opwindstift niet eens uit.

1 like

Serge2 gaat er binnenkort naar kijken. Het zou leuk zijn als hij het horloge weer aan de praat krijgt, en zo niet, dan is het jammer maar helaas.

3 likes

Nee inderdaad :sweat_smile:
Beetje verbuigen dan maar, zal wel vrij zacht messingdraad zijn :thinking:

1 like

Afgelopen week heeft Serge het oude zakhorloge van mijn oma nagekeken. Het betreft een cylindergang Remontoir uit ca. 1900. Serge heeft hem gereinigd, gesmeerd en afgeregeld. Het horloge loopt weer prima (voor zover je dat kan verwachten van zo’n oud uurwerk). Prima service, vriendelijk contact en vlot gedaan.
Als ik nog eens wat heb om te repareren zal ik Serge zeker weer benaderen.

12 likes

Bedankt voor de terugkoppeling! Geweldig dat Serge hem weer aan de praat heeft gekregen.

2 likes