Met de kerst bij mijn ouders kwam het onderwerp horloges op een gegeven moment ter sprake. Mijn vader kwam toen aan met een zakhorloge dat ooit van zijn opa geweest is. Ik ben benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan vertellen, er staat helaas geen merk of tekst op het uurwerk of de wijzerplaat. Op de wijzerplaat zit helaas ook een beschadiging. Hieronder wat foto’s genomen met een telefoon, alle info is welkom!
het horloge is een zogenaamd cylindergang zakhorloge, waarschijnlijk gebouwd in de periode 1900-1920. De kast is zo te zien van een onedel metaal, dus geen zilver. Het uurwerk is zo te zien een 6 steens uurwerk, dwz dat er 6 robijntjes zijn gebruikt om slijtage van de lagerpunten tegen te gaan. In dit geval zijn de balans en het ankerrad gelagerd met robijnen. Dergelijke horloges waren destijds relatief goedkope horloge van lagere kwaliteit, Doordat ze voorzien waren van een cilindergang uurwerk liet de precisie meestal te wensen over. Het pennetje op 1 uur kan gebruikt worden om het horloge te verzetten(indrukken en dan de kroon draaien om te verzetten). Het doosje wat erbij dit werd meestal gebruikt als beschermdoosje.
beschadigingen aan emaille wijzerplaten zijn helaas vrij veelvoorkomend en zeer slecht netjes te repareren. Vullen met koud emaille is een vrij algemene herstelling welke in het verleden werd toegepast, wat hier dus ook is gebeurd.
De marktwaarde(mocht je die willen weten) ligt hoogstwaarschijnlijk onder de 50 euro voor het geheel indien het horloge loopt en lager als het niet loopt.
Dank voor je snelle en uitgebreide antwoord! Had ook niet het idee dat ik iets heel kostbaars in handen had, maar wel leuk om er iets meer van te weten. Zal de nauwkeurigheid nog eens testen de komende dagen, hij loopt in ieder geval nog wel.