Ik heb een zakhorloge bij me opa gevonden die overleden is maar ik kan nergens vinden wat de waarde van deze horloge is. Er staan als ik hem open maakt 14k. Maar kan maar 2 foto’s maken omdat ik nieuw ben. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
!Zakhorloges zijn meestal niet heel veel waard tenzij exclusief merk/model. Meestal alleen goudwaarde.
Staan er nog ergens merktekens of nummers (kan de tekst niet goed lezen).
Remontoir is frans voor “opwindbaar”. Deze horloges hebben weinig verzamelaarswaarde. De emotionele waarde echter kan makkelijk in de miljoenen lopen.
In het deksel staat 14 k daaronder 12070 aan de andere kant remontior 10 rubis
In het klopwerk staat asanee retard
Avance / Retard. Frans voor “sneller” en “langzamer”.
Foto van het uurwerk zou leuk zijn. Dat dekseltje waar we tegenaan kijken heeft ook een nagel-nickje. Je kunt er ook een klein keuken(schil)mesje inzetten, maar - schiet er absoluut niet mee uit! Bij twijfel maar dicht laten.
O wacht, je hebt 'm al open begrijp ik.
“me Opa” Jammer, zeker omdat je het over een dierbaar familielid hebt.
Zit niet veel emotionele waarden aan. Kenden me opa niet al te goed. Hij is al 20 jaar dood en door ruzie over zijn erfenis komt alles nu pas vrij
Het is niet veel bijzonders. Hier zit tegenwoordig werkelijk niemand op te wachten, dus je praat over de smeltwaarde van het goud - en dat is niet veel hoor, het uurwerk is zeker driekwart van het gewicht.
Binnendekseltje is ook bijna altijd koper.
Beetje jammer dan. Soms hoop je toch dat iets ouds toch meer waarde heeft.
maar toch bedankt voor jullie reactie
Als die band ook echt goud is dan heb je wellicht nog wat. Horloge zelf is ongeveer 100-120 aan goudwaarde. De band kan wel het dubbele zijn.