Zakhorloge Zenith

Dit zakhorloge gekocht op een rommelmarkt.
Opwinden voelt normaal aan.In werkende staat. Doch de kroon uittrekken gaat maar de wijzers
verplaatsen gaat totaal niet .
Ik hoor precies ook de klik niet. Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Vond het eigenaardig dat de dial niet van Naam is voorzien maar heb een gelijksoortig al gezien via internet.
Via het nummer op het werkje zelf heb ik het jaartal niet kunnen terugvinden.
Graag advies aan de Zenith kenners voor deze tal van vragen
Met dank bij voorbaat
Roland

1 like

Conform serienummer uurwerk is deze van omstreeks 1914. De kast is gemaakt van zilver.

Er kunnen aardig wat redenen zijn waarom je het uurwerk niet krijgt ingesteld, daarvoor moet echter het uurwerk gewoon uit elkaar. Ik weet dat Zenith zakhorloges soms gebruik maken van een kroon met vertanding, dus zonder traditionele stift verbinding maar wellicht kan forumlid @koen daar meer over vertellen.

1 like

Is er een uit deze familie neem ik aan
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a0&2uswk&Zenith_17_75_NVSI

De Zenith is hier bij mij beland.

De wijzerplaat is jammergenoeg niet origineel en de wp-pootjes zijn op de goedeplaats gewurgd. Zie het achterblijfsel van het porselein welke rond de pootjes is losgebroken. Er lag nogal wat rommel onder de wp.

Het opwinden en de tijd bijzetten gebeurt op een bijzondere wijze. De stift zit in het uurwerk en heeft aan de buitenzijde een ‘vierkant’ opening. Daar valt de stift met kroon in die vast in de kast zit. Het bijzetten ging niet omdat een verdwaald schroefje dat verhinderde (zie pijl).

Hier dus het opwindmechanisme; Er zijn twee hevels aangebracht, de ene (links) grijpt in het renurerad om de tijd bij te zetten, dit gebeurt bij het licht uittrekken van de kroon en de andere (rechts) wordt bij indrukken van de kroon tegen het renurerad gedrukt, waardoor het renurerad naar rechts schuift en dan de mogelijkheid geeft om de veer op te winden.

Zo ziet het uurwerk er op het moment uit. Er was een tapje van de balansas afgebroken. Na een oproep, kreeg ik van @Paul_K een asje toegestuurd, maar deze was iets te kort. Daarna met behulp van @Paul_K nog een ander asje van de Zenith 19.5’’’, gezien de diameter van 43.9mm, kunnen vinden.

Het moest de 1094 zijn.

Met vriendelijke groet,
Inca

7 likes

Heerlijk om te lezen! Dank voor het delen! :blush:

Hallo Inca,

Leuk om je vorderingen met de Zenith te kunnen volgen; het opwindmechanisme is niet echt bijzonder hoor, dit is het “Amerikaanse systeem” ook wel “Negative Set” genoemd; hiermee konden alle uurwerken met (standaard) diameters (10S,12S, 16S enz) in kasten met standaard afmetingen geplaatst worden.

Hoe dit werkt is makkelijk te googelen, in het kort: in de pendant van de kast zit de “opwindstift” in een verenstalen “busje” (sleeve) die zorgt voor het in de opwind of wijzerverstel-stand “klikken”; die sleeve kan je met een speciaal gereedschapje op en neer stellen, en dat moet je doen zodat de kroon/stift precies in de goede positie klikt voor opwinden en wijzerverzetten. (bijvoorbeeld met de kroon uitgetrokken wel opwinden, maar geen wijzerverzetten: dan de sleeve hoger draaien; kroon ingedrukt wel wijzerverzetten en geen opwinden: sleeve lager in de pendant draaien)
Als het in de twee standen trekken/drukken niet lekker klikt is vaak Ă©Ă©n van de “vingers” van de sleeve afgebroken, dan moet je die vervangen.

Nog een tip, originele wijzerplaten worden soms op Ebay aangeboden door handelaren uit de Oekraine, die houden ze over van de marriages die ze daar maken, heb al diverse mooie platen voor mijn Cortébert horloges gekocht


Succes met de reparatie!

1 like

Dag Paul,

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Er zit wel iets ruimte in de kroon/stift in de pendant, maar de klik werkt en hoor je duidelijk.
Dat instellen van de ‘sleeve’ moet ik eerst verder onderzoeken. Ik neem aan dat je dan eerst de kroon er af moet draaien?

Ik had al eens op Ebay gekeken naar wijzerplaten, maar tot nu toe geen geschikte tegengekomen.

Met vriendelijke groet,
Inca