Zakhorloge zilver

Hallo allemaal mich88 hier. Ik heb uit een erfenis een zakhorloge van mijn opa. En na lange tijd weer tegengekomen. Nu zou ik wel willen weten wat voor één het nou is. Staat een merkje in en nummer misschien dat één van jullie mij wat wijzer kan maken…

Allereerst van harte welkom hier op HF!

Als het je lukt om wat duidelijke foto’s te maken van het zakhorloge dan kun je ze uploaden met het icoontje rechtsonder de gele balk (dat pijltje omhoog).
Ik verwacht dat je vandaag nog wel antwoord krijgt op je vraag :grinning:

(Dank je wel zal is kijken of het lukt… in iedergeval bedankt

Zie je wel de foto’s die ik geprobeerd heb te posten ?

Nee, geen foto’s te zien.

Nogmaals proberen dan…

Hoop dat ze nu te zien zijn

2 likes

Het nummer wat er in staat is 46289

1 like

Dat merkteken met malteserkruis is terug te vinden in de database van Mikrolisk; blijkbaar van een E. Simon & Cie.

1 like

De 0,800 geeft de zilverhoeveelheid aan (80%). Dit is bij mijn weten het laagste gehalte waarbij er nog over een zilveren voorwerp mag worden gesproken.

Dank jullie wel dit help me enorm :ok_hand::+1:

Zulke nummers kun je meestal weinig mee, dat is een serienummer van de fabrikant.

Voor de bekende nog bestaande merken bestaan de oorsponkelijke boeken soms nog en kun je die (soms tegen betaling) laten raadplegen, maar voor onbekende en niet meer bestaande fabrikanten is die informatie vrijwel zeker allang verloren gegaan.

1 like

Dit mag dan waar zijn, maar het klinkt wellicht negatiever dan nodig. Een hogere hoeveelheid zilver maakt het horloge zwakker en veel kwetsbaarder. Voor gebruiksvoorwerpen als een horloge is 80% dus heel normaal

1 like

Echt super zo snel al de reacties👍

Dus het is een aardig antiek klokje haal ik hier uit. Was toch erg benieuwd

Leeftijd zou ik gezien het extra knopje naast de kroon om de tijd te verzetten inschatten op ergens tussen 1880 en 1920.
Als je het binnendeksel ook openmaakt en een foto van het binnenwerk plaatst kunnen we misschien nog iets meer zeggen.

2 likes

Oke ik zal het is proberen… na mijn weten zit er nog een plaatje tussen die kan je ook gewoon voorzichtig openen neem ik aan… leuk om te weten die uit 1880 1920 komt

2 likes

Ik heb er hier ook nog 3 die er erg op gelijken, zou er nog interesse voor zijn of gewoon schroot

1 like

Alle drie een basic uurwerk van rond 1900, niet echt top staat. Er gaan altijd liefhebbers voor zijn maar meer dan wat zakgeld zullen ze niet opbrengen. Op Marktplaats zetten en afwachten, of weggeven als het te lang duurt.

Weggooien is nooit een goeie optie, de voorraad onderdelen raakt ook langzaamaan op, dus zelfs als ze niet te herstellen zijn kan iemand er misschien een andere mee oplappen.

2 likes

Nooit degraderen tot schroot. Hier in het HF te koop of te geef zetten. Zo maak je zeker mensen blij.
Ze zien er niet als schroot uit hoor …

1 like