Zakhorloge zonder merk/type - iemand die hem herkent?

Goedemorgen lezers,

Na wat rond zoeken en opruimen op zolder kwam ik meerdere oudere zakhorloges tegen.

Allen, op eentje na, hadden een merk of tekst op het horloge zitten waarmee ik hem kon identificeren.

Ik was benieuwd of jullie bijgevoegd horloge herkennen en eventueel in kunnen schatten of deze een bepaalde waarde vertegenwoordigd.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Brian

2 likes

Goedemorgen,

Zo van de buitenkant valt er weinig te zeggen over dit zakhorloge daarvoor zou je een macroplaatje van het uurwerkje moeten laten zien.
Over de waarde zal men hier weinig zeggen ook al omdat dit een liefhebbers forum is en geen taxatie forum.
Eventueel zou je daar voor op zoek kunnen gaan op de diverse verkoopsites waar ze dit type zakhorloge aanbieden of hebben aangeboden.
Succes!

1 like

Bedankt voor het antwoord Frans. Ik zat inderdaad net even met de ‘Google Lens’ functie te zoeken en daar kom ik wel op een bepaalde site uit. Horloge lijkt er verdacht veel op: ‘Attractive Digital Pocket Watch in working order. Switzerland, Circa 1915’. Aangezien ik een nieuw lid ben, mag ik de link niet plakken.

Dit uurwerk staat daarbij vermeld:

Zou dit hem kunnen zijn? Zegt dit jou iets? Alvast bedankt!

Graag gedaan hoor.
Voor de rest kan ik je niet veel verder helpen daar mijn kennis niet toereikend is, sorry.

Leuk ding :+1: als je hem open maakt kan je een foto van het uurwerk maken. Worden we allemaal wijzer van :grin:

Oogt als een art deco digital jump hour horloge. Zelfde vensters Die waren van de jaren '30.

Ik heb ook zo’n soort horloge en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik zeggen dat er een simpel penanker uurwerk in zit.
Deze horloges zijn volgens mij van de jaren 30 van de vorige eeuw.
Het is geen jumphour, maar de uren glijden geleidelijk verder. Eigenlijk zijn er gewoon schijfjes in plaats van wijzers gebruikt.

Normaal moet de kroon uitgetrokken worden om de tijd te verzetten, maar bij deze uurwerken moet ie juist ingeduwd worden. Daarom weet ik dat het juist dit soort uurwerk is.

Hier zijn een paar foto’s van mijn “digitaal” zakhorloge.

3 likes

Ik denk wel een jumphour omdat het urenvenster anders groter zou zijn?
Wel ook echt een leuk horloge van jou Peter!!

Anyway, dit horloge kan best nog verzamelwaardig zijn, maar wat extra foto’s van de binnenkant zullen helpen bij het geven van informatie.

2 likes

Ga ik dat eens proberen om hem fatsoenlijk open te krijgen! Iemand een tip hoe ik dit het meest veilig kan doen met dit type horloge?

Ja, dit is inderdaad een vraag van iemand die dit zeker niet dagelijks doet :slight_smile:

Alvast bedankt!

Gelukt om open te maken. Zo ziet de binnenkant er uit.

3 likes

Dus inderdaad zoals @Scudo aangaf, een zeer simpel uurwerk erin.

Is het nu echt een jumphour of een glijdend uur?

Heb je daarvoor nog extra foto’s nodig of is er iemand die dat kan zeggen?

Nee ik zou gewoon de tijd eens verstellen en kijken of het uur verspringt of langzaam verschuift.

Lijkt inderdaad langzaam te verschuiven. Dus dan toch geen jump hour lijkt het.

Wist ik wel. :wink:

1 like