Zakhorloge

beste mensen. Het carnavalsweekend doorgebracht in Bayern, het land waar de uurwerken vandaan komen. In een juweliers-antiekwinkeltje aldaar een tasche-uhr gekocht. Sorry voor de slechte foto’s- Nu heb ik geen verstand van zakhorloges. ik wilde voor de aardigheid eentje hebben en deze was na wat afdingen redelijk betaalbaar.
Het is een Record,nooit van gehoord. Je moet hem opwinden. Tot nu toe loopt hij maximaal 12 uur achter elkaar, maar misschien doe ik iets verkeerd.Wie kan mij iets meer vertellen over dit uurwerk, merk en gebruiksaanwijzing?
Bvd ,
Eddie

Heb ondertussen eens op internet gezocht. Ik heb een link gevonden dat Record een zwitserse manufactuur was die van 1903 tot ongeveer 1960 zelfstandig uurwerken maakten. Daarna zijn ze gefuseerd met Longines.
Nogmaals indien iemand van jullie meer info heeft (ook algemene info over zakhorloges) gaarne .

Groetjes,

Eddie

eddie, het duidt er op dat het uurwerk tenminste gereinigd en geolied dient te worden/nagekeken.
veer moet ook vaak vervangen worden na zoveel jaren.
veer moet tenminste zo’n 30 uur kunnen leveren mijn inziens, wellicht is hij anders ingekort oid.

Mooi klokje Eddie, heel goede koop (tu)
Ik heb het kaliber teruggevonden in de boeken:

Het is denk ik een kaliber 31K, 18 1/2 lijns uurwerk; dan zou het gedateerd worden in de 30-er jaren.
Verdere info over het merk zelf heb ik zo niet, maar als ik kijk hoeveel verschillende uurwerken ze maakten moet het een behoorlijk grote fabrikant geweest zijn; hierbij een plaatje van de fabriek:

Zoals Mario al aangeeft zal het uurwerk gereinigd moeten worden, en misschien een van een nieuwe opwindveer voorzien moeten worden; een gangreserve van 12 uur is veel te weinig.

Gefeliciteerd met je mooie aankoop!

Groet,

Mooi zakhorloge en zeer goed caliber. Ik heb een gouden polshorloge van Record met nog een hamerautomaat in NOS. Ook een prachtige afwerking.
Later zijn ze ook gebruik beginnen te maken van ebauche calibers.

Is de kast van zilver? zijn er stempels in de kast ?
Heb verder er niets aan toe te voegen, onze Paul heeft zijn huiswerk goed gedaan :wink:

Bedankt voor jullie reacties. Hoever kan ik hem opwinden en is het normaal dat je een soort weerstand ondervindt tijdens het opwinden?
PS. In het deksel staat JR7437 en JR 950 gegraveerd? In een ovaal hokje staat het nr 0,800 en beneden het serienr?:678969.

0.800 is volgens mij de keur voor zilver
gr pajero

Klopt pajero. 0.800 is zilver.
Het is normaal dat men een lichte weerstand voelt bij het opwinden. Men moet de sterkte van de veer en de mechaniek rond krijgen. Wanneer men voelt dat de weesrtand verhoogt is men aan het einde van de veer gekomen en stop je met opwinden. In de volksmond hoort men dikwijls spreken van “ik heb mijn veer overwonnen”. Een veer kan men niet zo maar overwinden. Zodra men voelt dat de veer doorslipt doordat de veer is gebroken iis deze al stuk gegaan voor men begon op te winden, oorzaak ligt bij staalmoeheid. De veren zitten soms al tientallen jaren onder druk.

Bedankt Freddie, Pajero, mario en Paul voor jullie adviezen en paul voor je stukje historie over Record.

groetjes,

eddie.