Zakhorloge

Hallo iedereen,

Voor de 30ste verjaardag van mijn vriend zou ik graag een mooi ( antiek ) zakhorloge willen aanschaffen, hebben jullie suggesties waar ik die het beste kan halen/kopen, Noord-Holland?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Wanneer is die verjaardag ?
In juli is de rikketik beurs weer in Houten. Daar liggen zakhorloges te kust en te keur. En het leuke is dat je ze kunt vasthouden en horen. Iets dat op marktplaats niet kan. Ik heb mij zo al een paar keer in de vingers gesneden.
“loopt goed” staat er dan ook nog bij. Nee, zelf vasthouden, kijken, luisteren, wijzers verstellen e.d. is toch wel aan te bevelen.

Thanks voor je reactie, De verjaardag is echter laatste week van juni, dua dat wordt lastig. Misschien weten jullie een winkel in Noord-holland? Ik heb de horloges ook liever eerst in t oog en hand gehad voordat ik een aanschaf doe. Via Marktplaats heeft daarom ook zeker niet mijn voorkeur

Volgens mij heeft Koen net 2 prachtig mooie en gereviseerde
op het verkoopdeel van het forum geplaatst.

mvg

KLopt en met zo’n Waltham heb je ook meteen een erg mooi en goed zakhorloge.

Ja, helaas zal ik je daarmee moeten teleurstellen. De Waltham in hunter case is inmiddels gereserveerd in afwachting van de betaling en ik ben nog in onderhandeling over de prijs omtrent de tweede met ‘open face’. Mocht dit op niets uitlopen, dan is dit uiteraard altijd nog een optie.

Rikketik vind ik zelf juist erg link hoor! Heb er vaak zat zakhorloges in mijn handen gehad waar mee geklooid is. Afgelopen rikketik heb ik een paar erg mooie Waltham spoorweg zakhorloges in mijn handen gehad, maar er was mee geklooid. De balans zag er niet uit en schudde heen en weer als een gek. Waarschijnlijk is de balansas gebroken geweest en is deze vervangen om meer voor het horloge te kunnen krijgen. Maar als je de as vervangt en niet opnieuw de balans controleerd op vlakheid tijdens lopen/slingeren, zal het horloge nooit goed lopen zonder professioneel ingrijpen en afstellen. Puur om te zorgen dat het klokje ‘loopt’ en de prijs hoger kan zijn, maar verder zal het op deze manier nooit betrouwbaar lopen en al zeker niet naar spoorwegnormen.
Daarnaast ook erg vaak de mededeling dat het horloge volledig is geserviced, terwijl ik dat er toch echt niet aan afzie. Een net geserviced horloge ziet er bij mij na revisie ook echt schoon, glimmend en vrij van alle soorten vuil uit. Daar zie ik vaak zat vuil, vingerafdrukken, etc. Waarschijnlijk gewoon een gevalletje van beetje olie geven, zonder uurwerk uit elkaar te halen en schoon te maken, iets wat ook een doodzonde is omdat het de slijtage alleen maar erger maakt, omdat het vuil in de oude, verharde olie weer wordt opgelost in de nieuwe olie en zo weer bij de assen terechtkomt en daar weer slijtage veroorzaakt.

Ik koop zelf wel regelmatig in via goudinkoopbedrijven die ook wel eens niet gouden horloges of partijen horloges inkopen. Voordeel wat ik dan heb is dat de horloges meestal rechtstreeks uit een laatje komt waar het jaren in heeft gelegen. Meestal is er dus niet aan geklooid, iets wat op de rikketik helaas vaak het geval is.

Overigens is niet alles er slecht. Heb voor mijn eigen collectie weerzo’n krent in de pap weten te vinden. Een zwaar zilveren Engels zakhorloge met dubbele kast en snek voor 40 euro. Moest een en ander aan gerepareerd worden, maar verkoper kon precies vertellen wat er moest gebeuren en achteraf klopte het precies met wat hij beschreef.

Mocht je toch op de rikketik willen kopen, dan ben ik bereid om het horloge wat je zou willen aanschaffen voor de aanschaf te controleren(gratis), want ik ben iedere rikketik vrijwel de hele dag aanwezig en vind het jammer als iemand als eerste koop een miskoop doet.

koen Schreef:

Ja, helaas zal ik je daarmee moeten teleurstellen.
De Waltham in hunter case is inmiddels
gereserveerd in afwachting van de betaling en ik
ben nog in onderhandeling over de prijs omtrent de
tweede met ‘open face’. Mocht dit op niets
uitlopen, dan is dit uiteraard altijd nog een
optie.

Rikketik vind ik zelf juist erg link hoor! Heb er
vaak zat zakhorloges in mijn handen gehad waar mee
geklooid is. Afgelopen rikketik heb ik een paar
erg mooie Waltham spoorweg zakhorloges in mijn
handen gehad, maar er was mee geklooid. De balans
zag er niet uit en schudde heen en weer als een
gek. Waarschijnlijk is de balansas gebroken
geweest en is deze vervangen om meer voor het
horloge te kunnen krijgen. Maar als je de as
vervangt en niet opnieuw de balans controleerd op
vlakheid tijdens lopen/slingeren, zal het horloge
nooit goed lopen zonder professioneel ingrijpen en
afstellen. Puur om te zorgen dat het klokje
’loopt’ en de prijs hoger kan zijn, maar verder
zal het op deze manier nooit betrouwbaar lopen en
al zeker niet naar spoorwegnormen.
Daarnaast ook erg vaak de mededeling dat het
horloge volledig is geserviced, terwijl ik dat er
toch echt niet aan afzie. Een net geserviced
horloge ziet er bij mij na revisie ook echt
schoon, glimmend en vrij van alle soorten vuil
uit. Daar zie ik vaak zat vuil, vingerafdrukken,
etc. Waarschijnlijk gewoon een gevalletje van
beetje olie geven, zonder uurwerk uit elkaar te
halen en schoon te maken, iets wat ook een
doodzonde is omdat het de slijtage alleen maar
erger maakt, omdat het vuil in de oude, verharde
olie weer wordt opgelost in de nieuwe olie en zo
weer bij de assen terechtkomt en daar weer
slijtage veroorzaakt.

Ik koop zelf wel regelmatig in via
goudinkoopbedrijven die ook wel eens niet gouden
horloges of partijen horloges inkopen. Voordeel
wat ik dan heb is dat de horloges meestal
rechtstreeks uit een laatje komt waar het jaren in
heeft gelegen. Meestal is er dus niet aan
geklooid, iets wat op de rikketik helaas vaak het
geval is.

Overigens is niet alles er slecht. Heb voor mijn
eigen collectie weerzo’n krent in de pap weten te
vinden. Een zwaar zilveren Engels zakhorloge met
dubbele kast en snek voor 40 euro. Moest een en
ander aan gerepareerd worden, maar verkoper kon
precies vertellen wat er moest gebeuren en
achteraf klopte het precies met wat hij beschreef.

Mocht je toch op de rikketik willen kopen, dan ben
ik bereid om het horloge wat je zou willen
aanschaffen voor de aanschaf te
controleren(gratis), want ik ben iedere rikketik
vrijwel de hele dag aanwezig en vind het jammer
als iemand als eerste koop een miskoop doet.

:)-D(tu)

Emmen, misschien is het handiger om eerst te bepalen wat voor soort horloge u zoekt. Welke stijl, leeftijd(nieuw of modern), kwaliteit,budget!, doeleinde( gebruiken of in vitrine) etc.
Daarna zou ik pas naar een verkooppunt gaan zoeken.

Wesselink en Vreeker in Alkmaar hebben ook wel wat liggen denk ik.