Goede dag. Als eerste wil ik mij ff voorstellen . Ik ben Laurence uit Nunspeet. Ben sins een jaartje uit interesse begonnen met het repareren van horloges . Via YouTube ontzettend veel geleerd. Over het algemeen weet ik onderdelen wel te vinden. Wel vind ik dat best pittig om de juiste te vinden. Nu ben ik bezig met een zakhorloge waar de balans der van is gebroken. Alleen. Ik kan helemaal niks vinden over dit horloge . Heb wat tekens gevonden en staat switss made op. Wie kan mij helpen??
Wel, het is een leuk horloge en is het zeker de moeite waard om te restaureren.
Wat ik zo op het eerste gezicht zie, is het een cilinder uurwerk.
Kan je ook foto’s laten zien van de andere kant van de balans.
Ook een foto van de zijkant van de balans.
Aan de hand van jouw opmerking dat er een balans is gebroken, denk ik dat het hier gaat om een cilinderhorloge, dan is de tap van een tampon gebroken.
Er zijn maar weinig horlogemakers die dat nog willen/of kunnen maken.
Reparatie van een cilinder balans heeft niets te maken met de herkomst van dat horloge zelf.
De diameter maat en hoogte van de cilinder is bepalend voor de werking van dat horloge.
Ik zie ook dat de spiraal is gebroken, dat is een groter probleem, de spiraal is dus korter geworden en zal mogelijk na de reparatie het uurwerk sneller laten lopen en is er een kans dat het niet meer kan worden afgesteld om op tijd te laten functioneren.
Als dat het geval is, dan zal er een nieuwe spiraal op moet worden gezet die langer is om de amplitude te reguleren. Een correctie spiraal erbij zoeken is wel een uitdaging.
Maar niet getreurd, op dit forum zijn er zeker wel een paar die dit kunnen repareren.
dixi
Hoi dixi, bedankt voor je hele snelle.reacrie
De as is niet afgebroken . Alleen de 'spiraal" is afgebroken. Dus eigenlijk zoek ik alleen een nieuwe spiraal. En informatie over het horloge zelf. wil proberen zelf het horloge te maken. Geeft altijd zo gaaf gevoel als dat lukt .
Groetjes Laurence
Ha, begrijp ik, wel, succes, een juiste spiraal vinden is moeilijker.
Thanks voor je uitleg.
Groetjes Laurence
Eerlijk gezegd lijkt het uurwerk meer op een Roskopf met penanker uurwerk.
Bijzondere wijzerplaat! Horloge heeft wel veel corrosie.
Welkom Laurence !