Zakhorloge

Hallo zakhorloge vrienden,

Ik zit met een klein (groot) probleem, heb een Zenith zakhorloge waar een andere kroontje op moet,
Maar hoe krijg ik het opwindstift er uit, normaal zit er een schroefje die je los draait maar ik zie geen schroefje zitten op de platine voor het opwindstift.
Ik wil een foto plaatsen op het Forum maar hoe, iemand een foto sturen via de meel is geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Stef.

Een foto plaatsen:
Open een nieuw Topic of Reageer.
Bij W; open de Verkenner, zoek de foto die je wilt plaatsen en trek het in het kader waar je de foto wilt hebben.
Klaar is Kees.

Ik denk dat niet goed is.

1 like

Toch goed en bedankt. groet Stef

Mooi hoor, mooi caliber. Ik heb wel eens een zakhorloge gehad waar de opwindstift tweedelig was, de twee delen pasten los inelkaar. Het uurwerk kon er uitgenomen worden omdat de twee delen “loslieten” bij verwijdering van het uurwerk.

1 like

Ja, ik heb ook een paar van die zakhorloges waarbij de opwindas gedeeld is.
Eerst de bevesigingsschroefjes van het uurwerk losdraaien, dan de bezelring naar voren klappen of draaien, ( hangt er van af hoe de bezelring vast zit ) .
Daarna de kroon naar boven klikken en het uurwerk naar de voorkant eruit kantelen.
De kroonstift blijft in de kast achter, dan de uitstekende stift vasthouden en dan de kroon losdraaien.

Het kan zijn dat er afwijkende constucties bestaan, zoals een klein schroefje in de hals waarin de kroon zit.
Dan kan het uurwerk op de plaats blijven zitten, alleen het schroefje losdraaien, daarna de opwindas naar boven trekken.
Dit systeem zie je bij oudere IWC zakhorloges.

Dat klopt bij een IWC, maar bij deze zit ook geen schroefje in de perdant.