Zakhorloges advies, herkent iemand deze?

Beste HF’ers,

Na een familie diner waar we het over horloges hadden, vertelde een oom dat hij nog twee zeer oude zakhorloges bezat.

Vandaag heeft hij ze meegenomen naar de verjaardag van mijn moeder en heb ze gelijk gefotografeerd.

De zilveren is onduidelijk hoe oud of van wie die ooit is geweest.

De gouden is van de opa van mijn oom geweest.
Hij denkt dat die van rond 1910 is.

Hier de foto’s :

Kan iemand er meer over vertellen?

Gr

Jurgen

Ps: beide lopen nog! De zilveren gaat alleen het klepje niet makkelijk open.

Ik heb (nog) geen verstand van zakhorloges, maar voor de anderen met expertise: een paar foto’s van het uurwerk kunnen vaak uitkomst bieden, gezien de wijzerplaat niets vermeldt.

Edit: verplaatst naar het vintage gedeelte.

1 like

De gouden kast is in Zwitserland gemaakt en naar Duitsland geëxporteerd.
Als je me zegt welk nummer er in de hamer staat, kan ik je zeggen uit welke fabriek de kast komt.
Om de leeftijd enigszins te kunnen schatten, moet je zoals pulsar al zei een foto van het werk plaatsen.
Het zilveren horloge is ouder (dat zie je aan de “drukknop” naast de kroon, die je moet drukken om de tijd te verzetten.

Klopt inderdaad, ik zal eens proberen om de info te vermelden

Er staat C585 319878 22

Daaronder een piepklein hamer icoontje

Hoe kan ik het uurwerk zien?
Dekseltje eraf wippen of?

Als ik goed zie is er een anker gang (jonger, misschien '20) en een cylinder gang jaren 1900-'10 vermeil (goud op zilver) zou best kunnen.
Fotos van de beweging zouden ook helpen…
Om te openen is er een charnier aan de bodem, dus van boven met een boterham mes voorzichtig duwen.

Die zilveren krijg ik niet open met het mesje.

De gouden wel:

Zoals gezegd : anker gang en geen incabloc, jaren 20 ongeveer.
Mooie beweging met perlage onder de balans, en een soort cote de genève als ik goed zie. :wink:
Ongeveer 15 rubis.

Oke leuk! Jaren 20.
Zou het waarde hebben?

De zilveren heb ik ook open gekregen

Miss : het is ook een anker gang.
Waarde : Sentiment + waarde metal…

ja het zijn geen speciale stukken.
de gouden is van mijn overgroot opa geweest, hopelijk mag ik deze erven van mijn oom.
de zilveren is geen erfstuk of uit de familie, maar wel een leuk oud zakhorloge.

bedankt voor je info!

Net te horen gekregen van mijn oom dat ik de zilveren variant mag houden.

De gouden blijft nog even in de familie maar zal ongetwijfeld ooit bij mij terecht komen :slight_smile:

Ben er blij mee!

Proficiat !