Nogmaals een vraag: Ik heb twee zakhorloges die het zelfde euvel hebben nl: de wijzers worden niet (goed) meegenomen door het uurwerk. Het verstellen van de wijzers gaat heel erg soepel, maar dat betekent dan wel dat de wijzers blijven staan terwijl het uurwerk wel gewoon loopt.
Wat kan ik hier aan doen ?
Het gaat om één uurwerk met kroonopwinding en één uurwerk met sleutel opwinding.
De minuutpijp of “cannon pinion” is te slap. Die moet wat slippen om de tijd gelijk te kunnen zetten, maar te veel slippen zorgt ervoor dat de wijzers niet meer meedraaien. Meestal is dat makkelijk door iemand met kennis van zaken te verhelpen.
Bij de cursus in Schoonhoven had mijn oefen horloge ook het zelfde probleem, dat was zo opgelost met een klein nijptangetje die door een stelschroef werd opengehouden.
Ik heb niet zo’n tang daarom heb ik de minuutpijp van de Raketa op een speld gezet en stevig aangedrukt. Vervolgens met een knip tang zachtjes ingeknepen, precies in het kuiltje dat zichtbaar is. Na een paar pogingen en steeds iets harder geknepen past het weer prima. De speld was verbogen en ook samengedrukt. Zonder metaal aan de binnenkant was het onderdeel waarschijnlijk vernield.
Dus dit is tamelijk link om te doen, want voordat je het weet is je een minuutpijpje plat. Gebruik daarom een zo klein mogelijke tang.
Speciaalgereedschapjes voor het klemmender maken van de minutenpijp bestaan er in allerlei soorten en maten, voorbeeldje van een uitvoering waarbij je de minutenpijp op de conische pen schuift en dan klemt tussen de twee schroef “aambeeldjes” en vervolgens het puntige “aambeeldje” net ietsje strakker aandraait:
dit is redelijk typisch, maar er bestaan meerdere varianten.
Het centrumrad is hol, daar steekt een conische pin doorheen met één einde het vierkant, het andere einde wordt het minutenpijpje op geklemd middels de conische passing, de minutenpijp zit dus eigenlijk vast op de pin.
De “friktieklemming” voor het wijzerverzetten zit dus tussen het centrumrad en het conische pinnetje, vaak is de friktie te vergroten door de minutenpijp wat vaster op de pin te tikken (maak wel eerst alle delen schoon), maar soms werkt dit ook niet…
Let op: voor demontage en vastikken heb je een treibniet/ponsendoos nodig; klemt het niet, dan niet onmundig hard doortikken, daar verniel je enkel onderdeeltjes mee…