Mijn vader heeft van zijn opa nog zakhorloge’s, geërfd nadat zijn vader overleden is, wij hebben ze al zolang maar weten er niets van. Dus ik hoop dat er hier wat mensen zijn die er wat meer over kunnen vertellen, ook wat de waarde is aangezien er steeds meer inbraken zijn bij ons in de buurt!
Ze komen allebei in het bekende ouderwetse bewaardoosje waarvan er een nog een ketting heeft maar compleet verroest is. Het probleem is nu dat ik als nieuw lid maar maximaal 3 foto’s kan plaatsen en geen links naar het album waar ik ze heb staan. Dus dan maar zo:
De eerste is duidelijk van Duitse makelaardij aangezien er onderaan op de wijzerplaat Made In Germany staat, het merk naam staat er ook op maar komt mij niet bekend voor.
De achterkant kan je gewoon open ploppen zonder scharnier. Aan de binnenkant staan er geen kenmerken maar wel minuscuul door iemand gemarkeerd in het midden wat niet te fotograferen is: mg of m4 8759
Het uurwerk heeft de cijfers 46/06 (jaar en maand?), verder durf ik hem niet open te maken. Deze zakhorloge heeft moeite met lopen, zodra hij word neergelegd op z’n rug houd hij ermee op.
Het tweede horloge is vermoedelijk van een Frans merk:
Deze horloge loopt nog, geen merk op de voorkant.
De achterkant, kan opengemaakt worden met een scharnieropening, helaas is die afgebroken. Het aparte is dat er dan weer een scharnierklepje zit naar het uurwerk! Daaronder kan je in het Frans lezen:
Cylindre Rementoir 10 Rubi’s. Rementoir is vermoedelijk het merk.
De binnenkant van het klepje heeft de cijfers 43049E, bovenin een duidelijk zilvermerkje met het symbool van de maker en het zilver gehalte volgens mij. Het uurwerk is waar het nog duidelijker word dat het een Frans zakhorloge is met de woorden Avance en Retard.
Hopelijk kan iemand mij meer hiermee helpen! En als iemand nog een paar goede tips heeft om ze schoon te krijgen want ze zijn nogal dof geworden van al die jaren.