Ik heb een zakuurwerk geërft van mijn bedgrootvader van het merk Movado.
Het uurwerk bestaat uit 14K en is in goede en zelfs nog steeds in werkende staat.Tevens is het ook voorzien in het deksel van de volgende nrs: 878502 daaronder 45581 en daaronder in een kadertje 106, bovenaan in het dekseltje staat een handpalm met een zakuurwerk in en voorzien van 14K Het is ook nog voorzien van het leder hoesje van de aankoop.
Mijn vraag is of er iemand meer informatie hierover heeft en tevens wat de waarde is om deze te kunnen verzekeren.
Met foto’s kunnen we veel meer zeggen over het horloge. Voorkant, achterkant en het uurwerk.
jantje.vlaam Schreef:
Met foto’s kunnen we veel meer zeggen over het
horloge. Voorkant, achterkant en het uurwerk.
Sterker nog, zonder foto’s komen we echt helemaal nergens. Dus maak & plaats foto’s en je hebt goede kans op bruikbare feedback.
Beste Astrapat,
In ieder geval is het horloge voor 1966 gemaakt. In het vijfcijferige referentienummer duidt de eerste (extra) 4 op een 14 karaats gouden kast en uit de resterende vier cijfers kan middels een in mijn bezit zijnde tabel het werkcaliber afgeleid worden, t.w. 800. Dit klopt weer met het eerste cijfer van het zescijferige serienummer. Ook het aantal tot dan toe gefabriceerde horloges met dit caliber kan uit het serienummer herleid worden; uw horloge is zo te zien nummer 78502.
Het uurwerk is vrijwel zeker het in eigen huis ontworpen en gefabriceerde 15 steens caliber 800 M, diameter tussen 42,4 (19 ligne) en 47,4 mm, werkhoogte 5,6 mm, tikgetal 18.000 en gefabriceerd tussen 1910 en 1960.
Het nummertje 106 in een kadertje (waarschijnlijk in de vorm van een hamerkop) duidt op de kastmaker, doch de naam van dit atelier is mij helaas niet bekend.
Movado behoort absoluut tot de betere fabrikanten, dus een dergelijk horloge heeft zeker een waarde. Hoe hoog die is kan ik helaas niet zeggen. Een serie foto’s (het calibernummer staat – althans wanneer het horloge van na 1930 is – bij Movado normaal gesproken onder de balans) zou uiteraard heel welkom zijn; mijn horlogeverslaafde mede-forumleden zijn er gek op en bovendien stellen die plaatjes mij in staat het bovenstaande te bevestigen dan wel te corrigeren!
Met vriendelijke groet,
Robbert