Zaterdagavondprojectje

hallo allen,

wat is er nu lekkerder dan op de zaterdagavond lekker achter de werkbank een horloge van ruim 100 jaar oud een nieuw leven te geven? Precies, mijn tentamenweek was weer voorbij, dus had eindelijk weer eens tijd om achter mijn werkbank te kruipen.

Ik kwam dit dameshorloge tegen in mijn bak met oude zakhorloges welke bij een inboedel zaten. De meeste horloges in deze bak waren zwaar beschadigd, maar dit was een gevalletje van ‘toch wel de moeite waard’. Kast was bijna zwart, wijzerplaat was zwaar beschadigd, maar goed, ik had nog wel wat ‘nieuwe oude’ plaatjes liggen.
Ik zag er wel wat in, dus besloot er eens een avond aan te besteden.

Werkzaamheden bestonden uit uurwerkje uit elkaar halen, in de schoonmaakmachine, ondertussen de kast weer glimmend gepoetst, nieuwe wijzerplaat gezocht. Daarna uurwerkje weer in elkaar, smeren, spiraalveer wat bijbuigen en weer terug in de kast. Vervolgens de vervangenden wijzerplaat ontdaan van de pootjes, en voorzichtig met speciale lijm voorzichtig op het uurwerk geplakt. Bij dit soort oude wijzerplaten zitten de pootjes altijd op een andere plek, dus de beste manier is ontdoen van pootjes en opplakken met speciale lijm. Let op waar je de lijm aanbrengt, want anders zitten er bewegende onderdelen vastgelijmd. Vervolgens even laten drogen en dan plaat oppoetsen, wijzers erom, glas nog even ontdoen van vingerafdrukken en klaar was ie weer voor de volgende 120 jaar.

Hier is te zien hoe zwaar de oude wijzerplaat beschadigd was. Het emaille was gebarsten en losgekomen van de koperen basisplaat.

Dit dameshorloge is een halshorloge is ongeveer van rond 1880. het werd aan een ketting om de hals gedragen. Het opwinden en verzetten van de tijd gaat met behulp van een sleuteltje. het uurwerkje is voorzien van een cylindergang en is afkomstig uit Frankrijk(te zien aan ‘A’=avance en ‘R’ retarde op de balanskloof). De stijl waarin het uurwerk is gemaakt wordt ook wel lepine genoemd.

Ik hoop dat jullie het een beetje interessant vonden!

Fijn weekend nog!

Mijn beste,

Blijft altijd bewonderenswaardig om te zien hoe een horloge uit vervlogen tijden,
weer tot leven komt.
Mooi gedaan, mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Die ziet er weer prima uit, heel mooi om te zien.(tu)
Ik ben zelf toevallig ook met een lepine bezig, heb net de zwaar gekneusde kast uitgedeukt, de deksels sluiten weer.
Straks maar eens naar het uurwerk kijken.:sunglasses:

Whow, respect!! Ziet er prima uit!

Prachtig werk Koen.

‘mooi wark’ :slight_smile:

gr, HJR

Wat een mooie :slight_smile: Dat hielp mij er aan te herinneren dat ik deze ook nog ergens had liggen.

Uurwerkje lijkt me vrij goed gesteend

“André A couches (bouches?) les mines”

“Renaud vivant (?) à couches (bouches?)” en een lauwerkrans

loopt prima trouwens :slight_smile:

Hallo Koen,

Fraai om zo’n klokje weer te laten lopen maar is de wijzerplaat nog wel te verwijderen zonder iets te beschadigen?

Martin

Bedankt voor de leuke reacties!

Enneh Martin, de wijzerplaat kan er zeker weer af zonder iets te beschadigen.
Voor het vastzetten gebruik ik zahct plastic lijm. Dit is gemaakt voor repareren van luchtbedden etc. Het wordt dus niet geheel hard en blijft een een beetje ‘flexibel’. Verder is het dus niet gemaakt om metaal en emaille(onderkant plaat) aan elkaar te lijmen, dus zit het niet te stevig vast.

Ik gebruik dus eigenlijk lijm welke ongeschikt is voor de materialen, zodat het niet te stevig vaszit, maar wel stevig genoeg. Het kan in de toekomt nog makkelijk en zonder schade verwijderd worden voor service ofvervangeing door een andere plaat.

Mooi hoor(tu)

Knap staaltje werk hoor!

Prachtig gelukt je zaterdagavondprojectje :}
In ieder geval leuker dan naar voetbal kijken,
helaas heb ik van beide weinig kaas gegeten :S

mvg