Zeer zeldzame U.S. Armed Forces test-Astrolon (?)

Ik heb begin dit jaar een horloge op MP gekocht, een horloge waarin een kaliber 2250 Tissot Autolub uurwerk zit. Dit uurwerk is grotendeels van plastic en zou geen smering nodig hebben. Omdat het zo goedkoop was, was het de bedoeling dat je het hele uurwerk zou vervangen als er iets met je horloge was. Het is nooit een succes geworden hoewel ik 4 verschillende horloges met een Autolub uurwerk heb die het allemaal nog prima doen.

Het uurwerk, de foto heb ik geleend van Rannft:

Door de tekst op de plaat van het door mij gekochte horloge (SSIH 2250 MV TEST MODEL MARK I) hoopte ik dat het een testmodel voor Tissot was geweest om het uurwerk uit te proberen. Nu (b)lijkt het een nog veel leuker verhaal te hebben!

Het horloge (is in bijna perfecte staat, de foto is erg slecht):

Ik heb twee weken geleden, omdat ik toch nieuwsgierig was naar de herkomst van het horloge, een mailtje gestuurd naar de Swatch Group (de opvolger van de SSIH, een fusieclub van o.a. Omega en Tissot) met een foto van het horloge en de vraag of ze wisten waar het voor was gemaakt. Ik kreeg eerst een mail dat ze het gingen nakijken en kreeg vanochtend een mail van Tissot waarin ze enkele oplossingen aandroegen waarvan ik niet direct het idee had dat die het antwoord in zich hadden.

Ik mailde dat terug en kreeg vrij snel een nieuw antwoord. Ze waren aan de hand van mijn vraag en opmerking in de archieven op een scan gestoten waarin een erg plausibele uitleg voor het bestaan van mijn horloge werd gegeven. In 1972 zijn er aan de Amerikaanse legerbasis in Frankfurt 20 stuks van een militaire uitvoering van de Astrolon (de naam van horloges met het Tissot Autolub uurwerk) geleverd om het Amerikaanse leger te laten testen of deze horloges qua prestatie konden voldoen aan de eisen van het leger. Dit naar aanleiding van een claim van de SSIH dat ze dat zouden doen. Niet alleen zou het een accuraat horloge zijn maar ook zeer stevig en erg goedkoop (minder dan 5 dollar als men het in grote oplage zou bestellen).

Samen met de onderstaande brief zijn die 20 stuks aan verschillende mensen uitgedeeld met de vraag het horloge een periode (informeel) te dragen en daarna hun bevindingen kenbaar te maken. In de kop van de brief staat SSIH 2250 MV U.S. Armed Forces TEST MODEL MARK I en aan de hand van de omschrijving kun je er vanuit gaan dat het om bovenstaande horloge moet gaan! Alleen het ontbreken van de tekst U.S. Armed Forces doet mij iets twijfelen maar ik denk dat dit te verklaren is omdat het (nog) geen horloge was van de U.S. Armed Forces en het er daarom niet eens op zou mogen staan. Verder is het uiterlijk ook duidelijk een militair horloge en komt de omschrijving overeen met de omschrijving in de brief.

Hierbij de scan:

De afbeelding links bovenaan de brief heeft overigens niets met het horloge te maken, alleen de uitstekende lugs daarvan al zouden nooit van plastic worden gemaakt omdat ze dan te kwetstbaar zijn. Het is denk ik een leuke illustratie om de brief wat op te vrolijken.

Ik denk, en Tissot denk dat trouwens ook, dat mijn horloge het bovenstaand beschreven horloge moet zijn. Hoe het op de markt heeft kunnen komen is wel een raadsel, maar het kan natuurlijk zijn dat de horloges na de test gewoon aan de testers zijn teruggegeven. Of verzin het maar…

Ik weet nog niet of dit horloge aan de hand van de test ook in productie is gegaan maar Tissot zoekt dat momenteel nog uit.

Al met al dus (waarschijnlijk) een zeer zeldzaam horloge!(?) En de service van Tissot (Swatch Group) is natuurlijk fantastisch, ik denk dat er legio merken zijn die de vraag niet eens zouden beantwoorden of niet zouden kunnen beantwoorden. Hulde aan Tissot!

Dit soort dingen maakt het verzamelen pas echt leuk. Je koopt iets en met het nodige speurwerk blijkt het dan toch iets bijzonders te zijn.

Mijn beste,

Fantastisch wat een treffer!!
Zo’n bijzonder horloge en er dan ook nog de nodige gegevens van kunnen achterhalen.
Ja dan mag men stellen:

“De kwaliteit van het verzamelen kun je aflezen aan de mate van aandacht voor de zwakste schakel“.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mieters! Dit is niet alleen een mooi horloge, dit heeft ook nog eens een bijzondere geschiedenis! (tu)
Jij weet ze ook altijd uit duizenden te vinden, hè?! :slight_smile:

Fantastisch!

Gefeliciteerd, Henrik, dat is een heel bijzonder (en mooi) horloge met een heel bijzonder verhaal.

Groet,
Alex

Nou, hartstikke leuk(tu) Toch weer een echte Henrik aanwinst;)

Shoot, ik weet nu wel bijna zeker dat ze na de test terug gegeven zijn aan de dragers. Ik heb er ooit 1 te koop gezien op een Duitse kerstmarkt, omdat ze er toen nog 100 echte duitse marken voor vroegen en ik er bijna van overtuigd was dat dat opschrift wel nep zou zijn en ook nog met een plastic glaasje heb ik hem niet gekocht… stommmm…
In mijn herinnering zat er toen een stoffen band aan (a la Nato band).

Pracht ding, en hij ziet er nog goed uit !

Jaloerse groeten

Gefeliciteerd, Henrik!

Mooi verhaal en dito horloge.

geweldig op alle vlakken !

Ik zie deze draad nu pas…

Wat een geweldige vondst !!!
Als je erover na gaat denken, zou dit natuurlijk inderdaad het perfecte soldatenhorloge zijn. Goedkoop, en het hoeft geen decennia mee te gaan. (zoals de folder al zegt, een wegwerphorloge)

Alleen dacht ik dat het Astrolon uurwerk niet hackte?
In dat geval zou volgens mij niet voldoen aan de )strenge eisen van een militair issued horloge.

Hoe dan ook, je hebt een prachtig stuk militaire geschiedenis, maar ook een stuk horloge geschiedenis.

Ik denk dat Tissot nog wel nader bericht op zal gaan nemen. Dit horloge hoort in hun museum thuis…(als ze die tenminste hebben)