Ik heb de leeftijd erbij vermeld zodat men het in context kon plaatsen. Het is een horloge van 20+ jaar oud. Dus al lang en breed afgeschreven. Het is een Citizen eco drive Skyhawk. Mijn daily beater sinds studententijd. Ik had verwacht dat men ook wel kon deduceren dat het niet de einde van de wereld is als het horloge nou eens een keer ermee ophoudt.
Het is geen erfstuk.
Het heeft emotionele waarde maar om nou te horen van waarom ben je ermee gaan zwemmen, nou precies omdat het een daily beater van 20+ jaar oud is.
Je zou het ook zo kunnen zien, het is 22 jaar goed gegaan. Hoop dat hiermee alle vragen beantwoord zijn en men bruikbare tips kunnen geven.
Ja ik ben al meer dan 10 jaar lid hier, en daarom juist ben ik met dit horloge en de zee ingestapt.
Ook zou het mooi zijn als men wat minder vanuit eigen perspectief reageert maar nadenkt waarmee iemand geholpen is. Daarmee bedoel ik, het is leuk om een waterdruk test te doen voor je vakantie maar dat is redenerend vanuit het perspectief van een duurder horloge, andere prioriteiten etc.
Je topic kwam een beetje over alsof je flink baalde en geschrokken was dat je mooie trouwe Citizen volgelopen was en je 'm absoluut wilde redden. Ik vrees dat alle elektronica echt defect is en je 'm kunt afschrijven.
Zoek de goedkoopste werkende Citizen Skyhawk eco drive die je kunt vinden en ruil de uurwerken om. Je kunt nog aan de slag met deze, maar elektronica water gaat niet erg lekker op zout water.
Tja het is wat het is… Dit is helaas wel klaar denk ik. Hopelijk heeft het je vakantiepret niet bedorven. Zie het als een mooie gelegenheid om op vakantie een nieuw horloge aan te schaffen. Heb je gelijk een leuke herinnering erbij!
Update, het horloge is goed overleden.
Had dezelfde avond nog uurwerk uit de kast gehaald.
Ik kon de corrosie/verkleuring al zien onder solar cell.
Heb even gegoogled hoeveel een nieuw uurwerk kost en gok dat het einde oefening is.
Als ik een nieuw uurwerk zou moeten kopen, possibly ook andere onderdelen en nog servicekosten
dan denk ik dat het geheel economisch total loss is. Denk dat we heel erg in de buurt van nieuwwaarde destijds komen.
Ik hoop dat je daar van geleerd hebt dat je elke twee - drie jaar een waterdichtheidstestje moet laten doen. Dat kost geen drol, een het is het behoud van je horloge als je tijdig degradatie van je pakkingen kunt ontdekken.
Wat betreft het uitspoelen met alcohol, ik weet niet hoe zo’n display daar mee om gaat gaan. Het kon er wel eens op uitlopen dat je een donor uurwerk moet zoeken of het horloge af kunt schrijven.
Donor uurwerk zou ik alleen doen als ik er aan gehecht was. Het is tenslotte een eco drive beater.