Zeg maar nee want dan heb je er twee 😄

Gebruik jij die dingen vaak om ze er mee uit te halen? Zal vorm/type specifiek zijn schat ik zo maar in.

1 like

Die tooltjes hebben een soort kasteeltoren profiel waarmee je de veren vast/loskan draaien

De veren hebben 3 pootje, daar valt de tool overheen en dan kan je hem verdraaien tot de pootjes uit de opening van de vatting komen

Wel oppassen met terugzetten anders krijg je dit :rofl:

Dus het tooltje met de hoge openingen voor het loshalen, die met de lage openingen voor het terugzetten. Rood en blauw zijn verschillende diameters.

Dus voor dit soort veertjes gebruik ik ze vaak.

1 like

Ah……. Helder Tim. Zal ze eens onder de microscoop bekijken om te zien welke vorm ze hebben. Thanks, weer wat geleerd :+1:t2:

1 like

Jouw tooltjes zijn beide voor het terugzetten :stuck_out_tongue_winking_eye:
Los maken kan in principe ook hiermee, maar is wat lastiger.

Heel leuk en mooi om te lezen.
Ze zijn echt prachtig geworden… :heart_eyes: :+1:
Succes met deze Ruhla’s en na de laatste stand gelezen te hebben…
Hoop dat je de zilveren ook weer tip top lopend krijgt…
Succes met de reparatie en hopelijk valt het mee…
Alvast heel veel plezier ermee gewenst

Knap gedaan, lijkt mij ook we wat👌

Ik heb al bij verschillende Ruhla’s gehad dat het schroefje voor het afstellen van de balans wat losjes zat. Tijdens het lopen beweegt het schroefje een klein beetje mee en stukje bij beetje gaat ie dan de speling verkleinen waardoor de balans op een gegeven moment te strak zit en het horloge dus ophoudt met lopen.

2 likes

Zoiet zal het denk ik zijn Peter. Onder die schroef zit een veerring die de schroef op spanning houdt. Was met toen in vergelijking met de andere al opgevallen dat die schroef veel losser zat. Wellicht die ring wat opnieuw plooien of een ring uit een donor pakken.
Ga ik naar kijken :+1:t2:

2 likes

De ring plooien zal niet gaan. Dan breekt ze.

Ja dat zal. Zijn van die geblauwde ringen………

Ik weet het niet Peter @Scudo , maar wat ik ook deed. Hij had er geen zin meer in. Heel raar aangezien hij al een dag of drie vrolijk in het rond tikte :thinking::man_shrugging:t3:

Uiteindelijk uit een donor uurwerk de balans gepakt en het was tikken en lopen (bijna). Was vergeten nog even een foto te maken van de timegrapher, dus nog ff snel erop gelegde voor een globaal beeld.

1 like