Heel wat maanden geleden had ik als beginner (wat ik natuurlijk nog steeds ben, maar wel inmiddels meer gevorderd) een bak projecthorloges van @Crowned over kunnen nemen. Daar zaten oa ook wat Ruhla’s bij. De kasten en de wijzerplaten vond ik toch wel erg netjes en zonde om te laten liggen. Dus afgelopen zaterdag een DUO repair en service uitgevoerd.
De eerste was redelijk goed te servicen, maar daar zat een rad wat los op een as welke de secondewijzer aandrijft. Daar heb ik mijn Triebniet voor het eerst voor kunnen gebruiken om het radje weer vast te zetten op de as. Helaas vergeten een foto van te maken. Daarna liep het uurwerk voor een Ruhla penanktje best prima. Je kan er weinig tot niets aan verstellen dus het houdt ergens ook wel op
De tweede had wat meer werk nodig. De as tapjes zaten wat vast in de platine. Ik had dat niet zo snel in de gaten en bij het verwijderen van de brug klapte de veerton vrolijk in het rond … oeps Omdat er niets gebeurde na het verwijderen van het anker meende ik dat de spanning eraf was. Ook de click van de veerton lossen gaf geen beweging… vastzittende radaren kunnen dus ook nog
Vervolgens ook deze schoongemaakt en terug begonnen met monteren. Ergens bij de tussentijdse inspectie had ik blijkbaar wat gemist of er is ergens tijdens het schoonmaken wat fout gegaan… zeg het maar. Maar ik kreeg het ankerrad maar niet op zijn plek en die bleek uiteindelijk een gebroken astap te hebben. Ik @Crowned zijn projectenbakje zat ook nog een MeisterAnker … en die mistte in ieder geval een stem en kroon. Dat uurwerk maar opgeofferd … ondanks de hele mooie kast, wijzerplaat en rode secondewijzer. Misschien knop ik die in de toekomst nog eens ergens in. Na het olie geven en afstellen had ook dit uurwerk een soortgelijk beeld.
De kasten in de ultrasoon gereinigd, bij de eerste het glaasje gepolijst, bij de tweede een nieuw glaasje geplaatst. De eerste kwam al op een bandje zgan en de tweede een stoffen bandje geplaatst.
Mooi resultaat.
De veerton kun je eigenlijk beter eruit halen als de platines nog gemonteerd zitten.
Je hoeft alleen maar het asje eruit te halen en een keer schudden. Dan ligt de veerton kompleet op je werktafel.
Bij monteren kun je op het laatst de veerton plaatsen. Dat is ook makkelijker.
Je zegt dat je bij een Ruhla niet veel kunt instellen, maar eigenlijk kun je heel veel instellen. De hoogtespeling van de balans bijvoorbeeld, maar je kunt zelfs instellen hoe diep het penankertje in het ankerrad valt.
Klopt helemaal Peter. De eerste kon ik daarmee “perfect” afstellen. De twee had gewoon zijn nukken en wilde niet graag meewerken. Denk dat ik daar een klein half uur mee aan het kooien ben geweest
De balansen zijn het grootste probleem. De astappen die spits horen te zijn, zijn meestal wat stomp gesleten waardoor ze maar matig lopen of ooit helemaal niet meer. Ze halen dan geen hoge amplitude meer. Het materiaal waarvan het gemaakt is, is te slecht.
Een Timex heeft dezelfde constructie en loopt veel langer. Die hebben beter materiaal gebruikt en dat is van zichzelf al een goedkoop wegwerp uurwerk.
Uhm ja dat heet een “tand/tapo pboller” maar die is om afgeplatte balanstappen weer bol te maken, eenzelfde tooltje voor spitse assen ben ik nog niet tegengekomen.
Zal eens kijken in mijn laatst aangekochte gereedschap. Daar zaten ook twee dingen bij waarbij ik me afvroeg wat het was. Daar zitten eindpunten aan die lijken op de laatste foto (zo ff uit mijn hoofd).
Zal zo eens biven kijken of ik ze kan vinden.
Dat is om speciale veertjes uit de anti-schokconstructie te halen , of er juist in te doen. Het meest kom je de incabloc tegen, maar deze zijn voor andere…
Zal eens kijken wat ik daar over kan vinden. Kan me er op dit moment nog niet echt iets bij voorstellen.
Overigens: de zilverkleurige Ruhla staat na een heel aantal dagen lopen stil Kastdeksel er vanmorgen ff snel afgehaald en de puffer erbij gepakt. Hij draait heel even om vervolgens weer stil te gaan staan. Meerdere malen achter elkaar. Daar moet ik opnieuw naar gaan kijken wat er mee aan de had is. Heb nog een reserve balans uit het andere uurwerkje. Misschien de astapjes even vergelijken……. maar zal niet eerder dan aankomend weekend worden. Ben voor het werk twee dagen met overnachting van huis. To be continued.