Zegt de 'wobble' iets over de kwaliteit?

Ik heb nu een aantal Valjoux 7750’s gezien/gehad/om mijn pols gehad om te passen. Wat ik heb gemerkt is dat de kracht van de ‘wobble’ per horlogemerk kan verschillen. Bij sommige is deze echt krachtig, waarbij er een bijna schurend geluid uit de kast komt. Bij anderen hoor en voel je 'm veel minder.

Opvallend vond ik dat een Valjoux Chronometer dezelfde ‘wobble’ lijkt te hebben als een standaard Valjoux. Terwijl een andere Valjoux (waarvan ik vermoed dat het om een Top-uitvoering gaat) zijn werk bijna geruisloos doet.

Kun je uit de ‘wobble’ iets herleiden aangaande de uitvoering/kwaliteit/modificatie van de valjoux?

Wobble is het gevolg van de eenzijdig opwinding, waardoor de rotor een grote snelheid kan bereiken. Wobble zou beïnvloed kunnnen worden door gewicht van de rotor en de lagering daarvan.

Mijn eigen ervaring is dat gradatie niets zegt over de wobble.
Maar je hoort geen schurend geluid te horen, dat lijkt me niet goed en kan niet de bedoeling zijn. Ik heb dat nooit meegemaakt.

De enige van mijn 7750’s die afwijkt van het typische beeld, minder wobble en duidelijk minder geluid, is de Damasko DC67si, maar dat zal kunnen komen door de keramische lagers, die daar in gebruikt worden.

lencoth Schreef:

Wobble is het gevolg van de eenzijdig opwinding,
waardoor de rotor een grote snelheid kan bereiken.
Wobble zou beïnvloed kunnnen worden door gewicht
van de rotor en de lagering daarvan.

Mijn eigen ervaring is dat gradatie niets zegt
over de wobble.
Maar je hoort geen schurend geluid te horen, dat
lijkt me niet goed en kan niet de bedoeling zijn.
Ik heb dat nooit meegemaakt.

De enige van mijn 7750’s die afwijkt van het
typische beeld, minder wobble en duidelijk minder
geluid, is de Damasko DC67si, maar dat zal kunnen
komen door de keramische lagers, die daar in
gebruikt worden.

‘Schuren’ is misschien niet de juiste omschrijving, omdat dit impliceert dat iets tegen de rotor aanzit. Misschien is ‘zwaarder’ een betere omschrijving.

volgens mij hoor je gewoon het lager (is tenslotte een kogellager)
Zo te horen ben je niet de perfecte kandidaat voor een eenzijdige opwinder,als het je nu al stoort(bij de een meer en bij de ander minder) zou ik er niet aan beginnen (kleine irritaties zijn vaak het begin van het einde).
Ik heb een sinn gehad die vreselijk te keer ging en een panerai die fluisterstil was (maar ook dan voelde je hem tollen).

gr dirk

Herkenbaar! Geen idee of het met kwaliteit heeft te maken. Ik heb een Pam 104 en die kost in elk geval genoeg knaken, daar zal toch niet de meest schrale uitvoering in zitten?

Een handgebaar levert een wobbel op… En bij druk doen hoor ik “zzzzzwieeuwwwwwwwww”… gevolgd door de wobbel.

Zum kotsen :smiley:

gr. Roel

flieger63 Schreef:

volgens mij hoor je gewoon het lager (is tenslotte
een kogellager)

Dat zou er dan op moeten duiden dat de kogellagerS onvoldoende gesmeerd zijn. Ik vindt zo’n wobble een karaktertrek die bij het uurwerk hoort. Aan de pols merk je er weinig van en de ene keer, dat die op de pols, na een flinke armbweging “nawobblet”, nou dan glimlach ik er om. Ik heb zojuist met het lokale ziekenhuis gebeld, maar hen is geen geval bekend van een gebroken pols door een wobblende 7750. Valt dus allemaal nog wel mee :wink:

Zelf heb ik een Tissot T-lord chrono en elke keer als ik hem omdoe denk ik weer van oh ja een 7750. vind het zelf wel grappig.
Heb ook een Tag Heuer 7750 gehad en die deed precies het zelfde.
Vloeit voort uit de ‘‘vrijloop’’ kant van de rotor.
Echt horen doe je het niet maar voelen doe je het wel.
Naar mijn inziens mag ik aannemen dat de Tag Heuer kijkend naar de prijs een betere kwaliteit zou moeten leveren maar in vergelijking met de Tissot merk ik geen verschil.

Groeten,

Tijmen

Ik herstel heel veel Valjoux’s en na een onderhoudsbeurt geen verschil te horen bij zowel manuele als automatische opwinding en bij verschillende afwerkingsgraden van het uurwerk.
Ik ben ooit in een groot montage atelier geweest in Zwitserland die montages doet voor een twintigtal top merken (van AP, Omega, VC, Vulcain enz) en die kregen de onderdelen geleverd, sommige merken doen aan voor smering, anderen schrijven die of andere olie voor, tot wel 4 verschillende olie voorschriften voor hetzelfde onderdeel en meestal afwijkend van de ETA fichen.
Is niet makkelijk zo te moeten werken.
Dit kan zeker leiden tot verschillen bij beweging der onderdelen.

Hoi,

Ik heb eens een P6340 Flat six Chronometer om de pols gehad, met ook een 7750 als basis erin.
Ik had gehoord dat je een 7750 nogal voelt bij het bewegen, nou bij deze Porsche valt het nauwelijks waar te nemen. Wellicht heeft dit te maken met de (wellicht lichte) skeleton rotor. Mij viel het in elk geval reuze mee.
Ook is ze van binnen zeer stil, er komen nauwelijks vreemde geluiden uit dit uurwerk, bovendien loopt ze zeer nauwkeurig…

Dus wie weet komt er nog eens eentje?

Groet,

Nico.

Op m’n Seamaster is ie ook behoorlijk te voelen en redelijk hoorbaar. Vind ik eigenlijk wel z’n charme hebben.