Beste collega-horlogeliefhebbers, ik zit met een moeilijk beslissing…
Ik heb onlangs op een veiling een vrij zeldzame Omega Seamaster Polaris 1/100 op de kop getikt voor 750 EUR, in de veronderstelling dat dit horloge in goede staat was. Leuk om weten, dit was het eerste horloge dat een 1/100 seconde tijdsmeting via wijzers kon weergeven. Vrij zeldzaam zeg ik, want je ziet deze bijna nooit op fora passeren, laat staan dat ie te koop wordt aangeboden.
Hierbij een foto van het desbetreffende horloge:

En wat info:
Omega Seamaster Polaris 1/100
Nu blijkt echter dat het horloge er estetisch nog wel ok uit ziet, maar de band valt uiteen en bepaalde drukknoppen functioneren niet. Ik heb het dan ook opgestuurd naar Ferrie, en gevraagd om een prijsofferte…
Het volledige binnenwerk, wijzerplaat, wijzers en drukknoppen worden vervangen door Omega, wat 520 EUR zou kosten. De band zou Ferrie zelf kunnen herstellen voor 350 EUR.
Hij gaf me wel mee dat ik ook een nieuwe band zou kunnen bestellen bij Omega, maar deze zou dan 1.400 EUR kosten, of 350 EUR voor een model zonder goudkleurige tussenstukken.
Ik had al overwogen om de wijzerplaat en wijzers te behouden, maar volgens Ferrie staat Omega dit niet toe… het is alles of niets. 
Concreet betekent dit dus dat de herstelling mij 870 EUR zou kosten, en dit voor een horloge van 750 EUR. Als ik voor een nieuwe stalen band ga, dan is het horloge volledig nieuw, als ik de band laat herstellen bespaar ik me 1.000 EUR, maar blijft ie natuurlijk wat rammelen.
Wat zouden jullie doen? Laten herstellen, wat de totale kostprijs van het horloge op 1.600 EUR brengt, en een nieuwe stalen band, of deze laten herstellen?
Het is natuurlijk een speciaal horloge, maar het heeft geen emotionele waarde voor mij, en dat maakt de beslissing zo moeilijk…
Bedankt alvast voor jullie gewaardeerde input! (tu)
Comit.