"Zeldzame" Seamaster laten repareren of niet?

Beste collega-horlogeliefhebbers, ik zit met een moeilijk beslissing…

Ik heb onlangs op een veiling een vrij zeldzame Omega Seamaster Polaris 1/100 op de kop getikt voor 750 EUR, in de veronderstelling dat dit horloge in goede staat was. Leuk om weten, dit was het eerste horloge dat een 1/100 seconde tijdsmeting via wijzers kon weergeven. Vrij zeldzaam zeg ik, want je ziet deze bijna nooit op fora passeren, laat staan dat ie te koop wordt aangeboden.

Hierbij een foto van het desbetreffende horloge:

En wat info:
Omega Seamaster Polaris 1/100

Nu blijkt echter dat het horloge er estetisch nog wel ok uit ziet, maar de band valt uiteen en bepaalde drukknoppen functioneren niet. Ik heb het dan ook opgestuurd naar Ferrie, en gevraagd om een prijsofferte…

Het volledige binnenwerk, wijzerplaat, wijzers en drukknoppen worden vervangen door Omega, wat 520 EUR zou kosten. De band zou Ferrie zelf kunnen herstellen voor 350 EUR.

Hij gaf me wel mee dat ik ook een nieuwe band zou kunnen bestellen bij Omega, maar deze zou dan 1.400 EUR kosten, of 350 EUR voor een model zonder goudkleurige tussenstukken.

Ik had al overwogen om de wijzerplaat en wijzers te behouden, maar volgens Ferrie staat Omega dit niet toe… het is alles of niets. :frowning:

Concreet betekent dit dus dat de herstelling mij 870 EUR zou kosten, en dit voor een horloge van 750 EUR. Als ik voor een nieuwe stalen band ga, dan is het horloge volledig nieuw, als ik de band laat herstellen bespaar ik me 1.000 EUR, maar blijft ie natuurlijk wat rammelen.

Wat zouden jullie doen? Laten herstellen, wat de totale kostprijs van het horloge op 1.600 EUR brengt, en een nieuwe stalen band, of deze laten herstellen?

Het is natuurlijk een speciaal horloge, maar het heeft geen emotionele waarde voor mij, en dat maakt de beslissing zo moeilijk…

Bedankt alvast voor jullie gewaardeerde input! (tu)

Comit.

Leuke vraag en ik zie drie optie’s:

1 Verkopen met een biedprijs vanaf je kostprijs omdat je er zelf niets mee gaat doen (als hij zeldzaam is vindt je altijd wel een koper)

2 Hem laten repareren door de Omega expert van Nederland en er van genieten zoals door Omega bedoelt (met de bandsuggestie van Ferry)

3 Een andere horlogemaker zoeken die hem zo origineel mogelijk houdt met de huidige wijzerplaat en al. En daar zul je nog wel even een zoektocht aan gaan hebben denk ik…

Om hem niet werkend in een horlogebox weg te stoppen lijkt me geen goede optie, zeker niet als je over tien jaar toch besluit hem te laten repareren en dan blijken de onderdelen niet meer geleverd te kunnen worden.

Succes met je mooie seamaster en ik ben wel benieuwd wat je gaat doen.

Ik kan de foto niet zien?!
Zitten me ogen nog dicht door al het vuurwerk of staat die er niet goed op?

Gr

MaPaLu Schreef:

Ik kan de foto niet zien?!
Zitten me ogen nog dicht door al het vuurwerk of
staat die er niet goed op?

Gr

Ik denk dat je ogen nog dicht zitten :+

Hier komt de foto i.i.g. wel goed door.

OT: als je zelf geen klik hebt met het horloge zou ik hem door verkopen, ik denk nl. dat je de kosten van een service e.d. er zelf niet snel meer uit zult krijgen.

Groet,

Marc

Begrijp ik dat Ferrie het niet zelf kan doen? Is het zo speciaal dan?
Misschien kan Wesseling & Vreeker in Alkmaar iets betekenen.

Of kan Ferrie de plaat en de wijzers er niet afhalen en daarna naar Omega sturen en bij terugkomst de originelen weer terugzetten? Daar zit wel een prijskaartje aan…

Lastig hoor, het is wel een aparte klok!

tjvreeken Schreef:

Begrijp ik dat Ferrie het niet zelf kan doen? Is
het zo speciaal dan?
Misschien kan Wesseling & Vreeker in Alkmaar iets
betekenen.

Of kan Ferrie de plaat en de wijzers er niet
afhalen en daarna naar Omega sturen en bij
terugkomst de originelen weer terugzetten? Daar
zit wel een prijskaartje aan…

Lastig hoor, het is wel een aparte klok!

Ik heb afgesproken met Ferrie dat hij zo veel mogelijk zelf probeert te doen, maar aangezien er een volledig nieuw uurwerk in moet, wordt dit door Omega gedaan… en zij doen dan uiteraard ook de rest van de restauratie. Dit maakt het natuurlijk moeilijk om een andere restaurateur te vinden, aangezien het horloge hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk toch bij Omega terecht zal komen.

Het horloge ligt ondertussen trouwens al via Ferrie bij Omega, de 520 EUR is dus de kost die zij zullen aanrekenen, en hier valt niet over te discussiëren…

@ vintagecollector: opties 1 en 2 zijn inderdaad degenen waar ik tussen twijfel… voor optie 3 heb ik echt niet de tijd en de moed!

C.

Ik zie helaas ook geen plaatje. Heb je eigen foto’s of een link naar de database? Wat is het nummer?

jantje.vlaam Schreef:

Ik zie helaas ook geen plaatje. Heb je eigen
foto’s of een link naar de database? Wat is het
nummer?

Foto was gehost op tinypic…

Hierbij nog een poging via een andere host:

http://imageshack.us/photo/my-images/841/seamaster.png/

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us

C.

AHHH kijk, ik schrok al en had al een afspraak gemaakt bij de oogarts, maar valt weer mee :wink:

Leuk horloge, maar ik schrik (wederom) wel van de bedragen voor revisie. Wat een geld, en als je verder “niks” met het horloge hebt, zou ik me afvragen of dat de moeite is.
Ik zou optie 1 van de Vintagecollector kiezen.
Groet en succes met het maken van je keuze.

Martin

Ik zou ook voor optie 1 van vintage collector gaan. En anders door de zure appel heen bijten en ‘all the way’ gaan. Dan heb je er ook nog wat aan de komende 10 - 15 jaar.

De vraag is dus of hij een 2000 Euro waard is en of jij er dat voor over hebt. Op het eerste deel van de vraag kan ik denk ik wel ja zeggen. Het is een prachtige Omega die je mits je dat wilt op termijn wel voor 2000 zou kunnen verkopen (wellicht meer). De vraag blijft dan of jij er nog een 900 in wilt steken om een en ander te laten repareren.

Succes met de keuze!!!