Al een behoorlijke tijd hou ik van mooie horloges maar ben me er de laatste tijd meer in gaan verdiepen.
Dan dringt gelijk het gedicht van de nachtburgemeester van Rotterdam zich op:
Het Heelal: hoe verder men keek, hoe groter het leek.
Er gaat een hele wereld open en ik geniet!
Tot dusver doe ik niets dan dingen in een zakje of doosje stoppen en mijn vrouw vragen om langs de juwelier te gaan.
Misschien moet ik dat ook vooral blijven doen, maar ik zou graag zelf :
een batterijtje kunnen vervangen;
van bandje kunnen wisselen (zowel metaal, leer, nato en zulu);
metalen band groter en kleiner kunnen maken;
Ik ben niet heel handig maar vind eigenlijk wel dat ik dit tenminste moet kunnen en het is een begin.
Inmiddels al een springbar tool rijker maar ben als de dood dat ik daar mee uitschiet en een kras maak.
Al op een oud horloge geoefend. Resultaat was dat ik een kwartier naar de springbar moest zoeken die halverwege de huiskamer lag en ik de achterdeksel niet meer dicht krijg…
Wat is jullie advies ? Zakje, doosje, vrouw vragen of toch zelf aan de slag ?
(dat laatste wil ik natuurlijk graag)
En zo ja, wat heb ik absoluut nodig om een beetje vooruit te kunnen ?
Heb al wat gegoogled hier op het forum maar het meeste dat ik vind is oud met niet meer werkende links.
Het hoeft niet heel goedkoop te zijn, maar natuurlijk wel het kastje bij het schuurtje houden, of hoe ging die ook alweer.
Tips zijn zeer welkom en natuurlijk ga ik eerst op oudere horloges oefenen
Wat je nodig hebt, een setje horlogemaker schroevendraaiers, een caseback opener, een mesje voor klikdeksels en voor banden op maat maken heb je ook een speciale tool. Die dingen zijn niet zo duur als je geen Bergeon koopt Ik ben vorig jaar met wat kleine dingen gestart en merk dat ik steeds meer dingen ook zelf kan. Echt voldoend werk vind ik het om een klokje weer helemaal op te lappen.
Een band wisselen/inkorten moet meestal wel haalbaar zijn. Doe dit via de achterkant van het horloge, terwijl deze met wijzerplaat naar beneden op iets van een doek ligt, dan voorkom je krassen op zichtbare plekken.
Om banden in te korten heb je speciale tooltjes, al heb ik deze niet.
he jeroen kijk even op mijn links daar vind je een foto wat je zoal nodig hebt. doe ook alles zelf. marino dat moest van jou die naam dus. kijk even staat alles op.
en oja jeroen ik heb gisteren in the us nog wat spullen besteld voor als je bang bent om krassen te maken, op je horloge .komen binnen kort binnen geen krassen nergens op ook niet als je uitschiet met je sleutels. dat zijn dingen die ervoor gemaakt zijn om geen krassen te krijgen. als ik ze binnen heb maak ik een fototje voor je komt tie weer. marino.
Ik zou gewoon zelf doen. Wat je nog niet kunt kun je leren. Knoei even met een oud klokje en kijk ook Ytube. Staan gewoon nederlandstalige filmpjes met uitleg over band inkorten etc. Ik ben nog in blijde verwachting van tooltje om staal in te korten. Gekocht bij Myxlshop en komt rechtstreeks uit china zonder verzendkosten en lijkt hetzelfde te zijn als alles wat in NL aangeboden wordt.
Springbars zijn heel belangrijk en moeten goed zijn. Dus vervang ze wanneer nodig en die koop je per setje bij horlogebanden.com. Voor de prijs hoef je het niet te laten en kijk even de vids erover. Leggen precies uit hoe en waar je op moet letten.
Wens je verder veel succes met je afweging en als je aan de slag gaat heel veel succes en vooral ook plezier van je resultaat.
Een jaxa tool, rubber bal, springbar tooltje, kastmesje en een paar schroevendraaiertjes zou voorlopig even genoeg moeten zijn.
En een goede pincet. En sateprikkers.
Gewoon een setje aanschaffen en een beetje oefenen. Batterij vervangen, band inkorten of vervangen is eenvoudig als je t een paar keer probeert. Succes er mee!
Kind kan de was doen!
paul, voor de derde keer kijk nou even op die foto, van die tools meer heb je niet nodig, ja toch een als je hem moet wippen de cash bak dus geen gaatjes maar dat zie je van zelf, wacht ik zal je een foto sturen hier van de set die ik heb. oke op internet kijken, zijn wel veel prijsverschillen dus even scrollen . oke
Setjes te over zie ik al …
Het grappige is dat ik een beetje ben gaan graven in oude dozen van twee verhuizingen terug en overal duiken volledig verrampeneerde horloges op. Een heuse Claudi Calli hehehe En een Casio mq-400w.
Dat wordt alvast twee batterijtjes vervangen