Zelf een "uurwerk" in elkaar zetten met onderdelen

Om horloges beter te begrijpen hoe het werkt, wil ik door middel van een kit er één namaken.
Op dit moment zijn we op school (ik ben een docent) ook onderdelen aan het uitprinten voor een 3d uurwerk (dankzij een tip wat hier voorbij kwam, nogmaals bedankt).
Dit duurt best lang (dagen!!) voordat wij alle onderdelen klaar hebben. Daarna moet je alles nog glad schuren voordat je het in elkaar kan zetten.

Toevallig zag ik vandaag nog iets op het internet wat interessant is. (vooral voor mij :wink: )
Nu is mijn vraag of er personen zijn die al eerder besteld hebben en wat de ervaring hiervan is.
Je kan de volgende onderdelen bestellen en als het goed is, heb je daarna een “uurwerk”.
Link
En hieronder het plaatje

Alvast bedankt voor de reacties!

1 like

Volgens mij zijn het alleen maar een hoop (je) horloge onderdelen waar je geen uurwerk van kan maken. Dit soort slooponderdelen worden verkocht voor zgn steampunk projecten. Grote kans dat het een aantal onderdelen van verschillende uurwerken zijn.

1 like

Het kan aan mij liggen hoor, misschien doordat ik de Amazon pagina op mijn telefoon bekijk, maar als ik de advertentie bekijk staat er vooral dat je 50 gram onderdelen koopt, met ‘most parts you will find in a normaal watch’, en geen complete set. Of lees ik ergens overheen?

Edit: wat Scudo hierboven dus al zegt.

Ik heb hetzelfde gevoel als jullie. Maarrrrr als ik hier kijk : http://m.banggood.com/index.php?com=review&t=showReviews&type=text&topic_id=64905
Dan krijg ik het gevoel dat dit wel compleet is.
Het komt vooral door de naam (steampunck) dat ik twijfel…
Vandaar mijn vraag of er iemand hier ervaring mee heeft

Of iets soortgelijk

Ik denk dat je beter op de vlooienmarkt een oud klokkie kan kopen voor enkele euri. Dan kun je die eerst op je gemak uit elkaar trekken (maak foto’s!!!) en dan kun je het daarna weer in elkaar gaan zetten. Lijkt me een beter verhaal dan dit :grin:

Bovendien krijg je dan een kast en wijzerplaat enzo erbij :smiley:

3 likes

Daar kost -schijnbaar- dezelfde set ook maar de helft.

"These lots are for 50 grams of mixed watch parts-suitbable for steampunk project or arts and crafts.
This selection contains watch plates- wheels- springs in fact most parts you find in a watch will be in this assortment. "

Losse onderdelen waar je waarschijnlijk geen geheel uurwerkje van kunt maken. Lijkt me ook beter om op de rommelmarkt of een chinese eta kloon kunt kopen. O.a. Getat verkoopt 6497 en 6498 klonen.

Ik kijk wel even verder.
Ik dank jullie voor de reacties

+1 !

Op zich een leuk plan, maar koop een compleet uurwerk.
Haal het eerst uit elkaar, daar leer je al veel van.
Maak foto’s
Zet aan de hand van de foto’s het uurwerk weer in elkaar.

Als je weinig geld wilt uitgeven, koop dan een Vostok uurwerk uit de 2400 serie, die kan je gebruikt voor weinig vinden. Zelfs nieuwe uurwerken zijn niet duur.

Je kan ook een Zwitsers uurwerk gebruiken, maar die kosten vaak wat meer. Een Peseux 320 of 330 bijvoorbeeld of een AS 1130 of AS 1187 is heel geschikt.

Als je in de buurt van Amsterdam/Utrecht woont kan ik je wel op weg helpen.

Ik heb dit setje bij Banggood bij een keer bij wijze van grap voor een collega gekocht, maar volgens mij hebben de onderdelen het zakje nooit verlaten, dus geen idee of je er iets mee kunt. :smile:

Succes!! Ben benieuwd naar het resultaat!!

hahaha, ik ook. Het zal niet zo mooi zijn als jouw voorbeeld. Wij “mogen” de nauwkeurigheid niet zo nauw zetten (te duur :pensive:)
En ik ben benieuwd of alles ook netjes past, vooral omdat ik de leerlingen de onderdelen laat schuren :wink:

1 like

Er zit een knik in de as van het centraal secondenrad. Verder lijkt het haast wel alsof je er mee uit zou kunnen komen - maarre, ik zou 'm lekker laten gaan. Steampunk my ass.

1 like

Ik denk dat de “knik” normaal is. Het is de kopeling tussen de wielen weg als de horloge loopt en die draait los als men de uur zet.

Ik volg je wel een beetje, maar heb dat in de praktijk dan nog nooit gezien. Nou zijn mijn actieve horlogemakers-dagen ook al een paar jaar terug.

Mijn collega had het zakje nog liggen,dus ik heb het er even bij gepakt. :smile:
Er zitten vier zakjes in die elk een uurwerk bevatten, of in een groot deel ervan, alleen de laatste mist in elk geval de platine.
Ze hebben zelfs de moeite genomen om de balans in een apart zakje te doen.
Alleen heeft het wel zoveel te lijden gehad in de post dat de meeste tandwielen krom zijn.

Ik denk dat je geen onderdelen te kort komt, maar of je van deze schroothoop nog een lopend horloge kunt maken… :neutral_face:

(Sorry voor de crappy foto’s, ik heb alleen m’n telefoon bij de hand)

Nou Bruno, je kunt me nog meer vertellen - centraal secondenrad laatste pic… Om van de andere raderen maar te zwijgen hier. :sweat_smile:

Inderdaad, het is allemaal zo krom als een hoepel, zelfs deze raderkloof is verbogen: :smile:

Ook een HMT uurwerkje uit India kan je voor een laag bedrag vinden op Ebay.
Toch ook heel geschikt om van te leren en op te oefenen.
Geen hoge kwaliteit, maar het voldoet prima.