Zelf gemaakt horlogebandje!

Door een topic op TZ leek het me inderdaad niet zo heel moeilijk om een eigen horlogebandje te gaan maken.
De link:
http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=685933&start=0&rid=4032
heeft idd bloed, zweet en tranen gekost (letterlijk)
Wat vooral erg lastig is is om het leer helemaal strak te snijden. Als je maar een beetje te hard snijdt, golft het leer al enigszins.
Dus na drie pogingen is het nu gelukt.









De karteltjes zitten aan de binnenkant, dus als het goed is zie je daar straks niets meer van



Er moeten nog wel gaatje in de band worden gemaakt en er moeten nog twee spacers op, zodat ik het uiteinde van het bandje kwijtkan.

En als je nu denkt zijn beide kanten niet evenlang. Dat is niet zo maar het scheelt niet veel.
Op deze manier heb ik de sluiting wel mooi aan de onderkant en heb ik geen mega uiteinde, aangezien ik vrij smalle polsen heb.
Vind het best mooi bij de klok staan. Je moet niet teveel op de details letten maar het gewoon als geheel zien.

Sorry voor de kwaliteit van de foto’s

Geweldig Tom, het resultaat mag er zijn, zeker voor de eerste keer :wink:

Kunnen we al bestellingen plaatsen?

Ruud

leuk gedaan, (tu)

Creatief met kurk, …euh… leer :wink:

Heel goed gelukt zeg. Ziet er supernetjes uit in vergelijking met die andere band. :smiley:

mooi hoor.
je kan zo lederontwerper worden.
gr oscar

Erg creatief en leuk, maar ik vind het wel jammer dat je niet wat beter leer hebt gebruikt.

de zaak waar ik het leer had gekocht zij dat dit kwalitatief goed was maar omdat het een klein stuk was hij er niks mee kon doen.
weet jij waar ik dan wat dikker kwaliteits leer kan kopen

Hartstikke gaaf man! Ik vind het eindresultaat best mooi(tu).

Groet, Mark

tom dat ziet er goed uit. ik denk dat ze steviger zijn dan de meeste banden die te koop zijn. De meeste leren banden zijn wel mooi, maar niet erg duurzaam…dit ziet er wel duurzaam uit.

tom dat ziet er goed uit. ik denk dat ze steviger zijn dan de meeste banden die te koop zijn. De meeste leren banden zijn wel mooi, maar niet erg duurzaam…dit ziet er wel duurzaam uit.

Hi Tom,

Ik vind 't ook een heel leuk idee om zelf zo’n bandje te maken,
met de kwaliteit van 't leer is waarschijnlijk niks mis, je bent alleen vergeten er wat vulling in te doen,
zoals op dat andere bandje op de achtergrond.
de meeste horlogebandjes hebben een vulling (padded) tussen het leren gedeelte , dat verschilt ook nog per band, je ziet ook bij sommige verkopers dat ze aangeven hoe dik (in mm) hun bandjes zijn.
4mm is zo’n beetje een gemiddelde dikte.
meestal doe je een dikkere band bij een hoge kast, je kan natuurlijk ook een dikke massieve leren band maken,
maar dat lijkt mij heel moeilijk om dat zelf te bewerken zonder speciaal gereedschap.
dit bandje is 6mm dik, gemaakt van een oude halsband van mijn hond,
past wel aardig bij een vintage horloge,vind ik :slight_smile:

Leuk gedaan Tom. Hoeveel banden heeft de Sinn nu ondertussen om gehad? Al heel wat denk ik zo.

Ik kom zelf ook uit Brabant dus is voor mij goed te doen.
Het bedrijf waar ik het nu vandaan had repareerde vooral bankstellen en dergelijke.

Ik wilde ook juist geen padded strap, volgende keer pak ik gewoon wat dikker leer.

Op de Sinn hebben de volgende bandjes alweer gezeten

  • standaard Sinn band (Hirsch Liberty)
  • zwarte, groene, grijze Zulu (van Yaffle)
  • Hirsch Carbon (de oude matte)
  • deBeer in het bruin.
  • Custom strap :wink:

Hier nog even 3 foto’s van het bandje nu die om de Sinn zit.
De onvolkomenheden vallen nu niet eens meer op.
In de planning zit nog.

Een wat dikker bandje in een honing kleur met een lang uiteinde (soort van flieger strap)
en het koeienbandje voor mijn vriendin dr Swatch.