Zelf horloges servicen (Beginnende beginner)

Dat is wel stevig. Als je hier in de buurt zou zitten zou dat voor minder dan de helft kunnen :slight_smile:

Veel vallen. Héél veel. :sweat_smile:

Bergeon is kwaliteitsmateriaal, dat kitje van Bol is eentje van AliExpress en gigantische rommel (Disclaimer: ik heb er zo eentje gehad). Hangt er wat van af hoe zeker van je stuk je bent dat je ermee verder aan de slag gaat, want het is wel een investering. En eens je begint met gereedschap… :see_no_evil:

2 likes

En naast je gereedschap heb je nog diverse soorten olie nodig. Horlogemaker is een echt vak en dat doe je niet zomaar even.
Oefenen zou ik daarbij op goedkope rommelmarkt horloges en niet op een horloge wat je dagelijks draagt.

3 likes

De kans dat je iets kapot of kwijt doet, is gigantisch groot in het begin. In die sarb zit ook al niet meer het basiskaliber, een 4r35 uit veel basis seiko´s zou je eventueel gewoon kunnen vervangen door een nh35, daar heb je minder tools voor nodig.
Maar voor je jouw horloge onder handen neemt zit je al gauw anderhalf jaar oefenen ver, en honderden euro´s aan gereedschap.

We willen je dus niet ontmoedigen, maar eigenlijk aangeven dat betalen voor een servicebeurt geen 250-300 hoeft te kosten. Maar ook dat je het beter niet zelf moet proberen, want dan gaat het je geheid meer kosten! Veel meer dan de kosten voor een servicebeurtje! Je zou eens bij Monsterwatches.nl kunnen vragen. Daarnaast is hier ook een lijst/plattegrond aanwezig op het forum, waar horlogemakers op vermeld staan, die ook hier bekend zijn.

Succes met overwegen!

Thanks voor de snelle antwoorden. Helder, dan ga ik het service hobbyen maar nog even uitstellen en voor nu laten doen (als een servicebeurt rond de 100 euro kost is het al een ander verhaal). @Kleine_gup_in_grote_oceaan waar kan ik de lijst/plattegrond vinden?

1 like

zoals hier ook al is vermeld denk ik ook dat een uurwerk vervangen ook goedkoper is.
Kan me herinneren dat het volgens mij iets van 80 euro ofzo kost om deze helemaal te vervangen, is dus vele malen goedkoper dan services

Ach het zijn gewoon schroefje veertjes en tandwieltjes meer niet.
Ik kan dat wel maar PC problemen oplossen niet.
Wel heb je kennis nodig en ervaring, professioneel gereedschap is ook aan te raden geen Aliexress kwaliteit.
Je kan inderdaad besparen op onderhoudskosten, maar de echte winst zit in het vinden van een prachtige hobby.

8 likes

Als eerste horloge zou ik zeker niet je dierbare Seiko doen. Wel kan je eens wat echt troep horloges kopen, uit elkaar halen en in elkaar proberen te zetten. Het kan denk ik best een leuke hobby zijn.

1 like

Hier, bekijk even deze 3 filmpjes en als je dat onder de knie hebt, dan heb je 10% van de kennis opgedaan. :sunglasses:

Tools, die kosten net iets meer dan 600 euro voor de echte basis, maar dan heb je nog geen wijzerzetter of afnemers, dan heb je wat schroevendraaiers, leeg oliepotje en wat oliegevers.

Olie, kost je snel 100 euro voor de basis.

Producten voor het binnenwerk in te poetsen, +/- 90 euro

enz…

Succes.

8 likes

Let op volg dat ETA filmpje niet precies!
Een Seiko uurwerk zit op verschillende punten heel anders in elkaar

Maar laat je niet ontmoedigen, er is op dit forum iemand als beginner direct met service van een wekkerhorloge begonnen. Dat is pas lef.

Zie hier:
Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60) - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

1 like

Klopt, was maar om een idee te geven wat er moet gebeuren en dit was het eerste filmpje dat ik tegen kwam.

Op die filmpjes lijkt het allemaal simpel… :sweat_smile:

Via de Seiko kost de service van je SARB je €190 worden ook alle pakkingen vervangen en heb je weer garantie.
Voor je een horloge op niveau kunt servicen van a tot z ben je jaren verder en een hele smak geld aan gereedschap etc. daar kun je heel wat service beurtjes van betalen.

3 likes

Ga eerst eens naar de 2 daagse workshop van een paar HFleden. Bestel alvast een kloon ETA

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €32,15 34%OFF | ST3600 Beweging 17 Juwelen Eta 6497 Beweging Model Horloge Deel Fit Voor Heren Horloge Hand Kronkelende Mechanische Beweging

Tientallen stap voor stap youtube filmpjes

3 likes

“Professioneel” :joy::joy:

1 like

:point_up:

5 likes

Gewoon YouTube kijken, en net zo weer in elkaar zetten als het uit elkaar ging. Alleen is de kans wel groot dat je een hoop onderdelen mist :grin:. Die kunnen zich overal in de kamer bevinden.

4 likes

Je eigen stofzuiger kopen zonder zak en panty over de zuigmond doen. Heeft me wel eens gered. Uiteraard heb ik nooit een magneet gebruikt🤭 gelukkig heb ik een demagnetiseer apparaat.

1 like

In de meeste filmpjes spreekt men nooit van hoogtespeling, gesleten tappen, center tube sleet, center en en vlak leggen spiraal, enz… :grin:

Met veel geluk zal je horloge weer gewoon lopen, en daarmee alles gezegd. :sunglasses:

3 likes

Gelukkig niet zeg, dan zou het heel ingewikkeld worden :grin: