Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Eindelijk is het dan zover, ik ben begonnen met mijn eerste project! Wel hooggegrepen maar in ieder geval leerzaam.

Ik hoop met Tips en adviezen van jullie zijde dit project tot een goed eind te brengen.

  1. Het losdraaien van de achterkant brengt geen problemen met zich mee.
  2. Om het uurwerkje er uit te halen zal ik eers de beide stems met kroon moeten verwijderen,. dit is als volgt gelukt:


Schroefje links boven de kroon verwijderd,
Schroefje rechts 1 slag los (wel of niet nodig?)


2e schroefje rechts boven de kroon verwijderd.
1e schroefje rechrs 1 slag los (wel of niet nodig?)


Kronen met stem en tevens rubber afsluit ring verwijderd.

Uurwerkje zit volgens mij nu los!

VRAAGJE: hoe krijg ik deze eruit?
Ik kan hem (rond)draaien, dus hij zit los, maar hij gaat er niet uit!

Alvast bedankt en tot volgende keer,

Rick

11 likes

Voor het verwijderen van een stift moet je de tiretteschroef 3 Ă  4 slagen losdraaien, maar dus niet helemaal verwijderen. Nu ligt (Van de normale kroon in elk geval) de tirette los in het uurwerk en kun je de stift niet weer monteren. Dat zou wel handig zijn omdat je de opwindveren nog moet ontspannen.

Het kan zijn dat je uurwerk er aan de voorkant uit moet. Zit er een losse bezel aan de voorkant? Dan moet die er waarschijnlijk af. Anders moet mogelijk het glaasje eruit.

Je foto’s zijn overigens niet bijster scherp, ik kan het allemaal slecht beoordelen zo. :thinking:

3 likes

Dank je, Foto’s kan ik alleen met m’n iPhone maken (helaas)
Bijgaand nog wat eerdere foto’s, hopelijk wat duidelijker.

2 likes

Volgens mij moet deze kastschroef er nog uit, mogelijk kun je dan de smalle ring om het uurwerk verwijderen.

Anders zal denk ik toch de bezel of het glas eraf moeten. Er lijkt wel een losse bezel op de kast te zitten, of zie ik daar geen deling?

3 likes

Beste wbcoupe,

ik had net de kastring gevonden! Ik kon hem zo met een pincet bij de kroon oppakken.
De twee schroefjes die ik er al uit heb gedraaid zijn dat de tiretteschroefjes of die telwee andere?

Morgen ga ik.waarschijnlijk verder met het verwijderen van de wijzers en de wijzerplaat.

1 like

Ik denk dat je inderdaad precies de tiretteschroeven hebt laten zitten. :sunglasses:
Succes verder.

1 like

Ik kon het toch niet laten, vanavond tussendoor nog even de wijzers verwijderd. De wijzer voor instelling van de wekker zat zo dicht op de wijzerplaat dat ik deze voorzichtig samen met de wijzerplaat heb verwijderd.
De wijzerplaat zat net iets voor 6 en 12 vastgeklemd.

1 like

Zo doe ik dat ook vaak met uren- of subsecondewijzers die heel dicht op de plaat zitten. :+1::innocent:

2 likes

Wanneer je de iPhone te dicht op je onderwerp houdt kan de camera in je telefoon niet meer scherp stellen. Hou de telefoon op iets meer afstand en zoom dan in met de zoomfunctie van je camera. Dan krijg je wel scherpe foto’s.

Succes met je project!

4 likes

En zorgen voor genoeg licht, smartphonecamera’s doen het slecht onder donkere omstandigheden. :sunglasses:

2 likes

OK, bedankt voor de tips.
Waar kan ik nu het beste mee verder gaan?
(dit is mijn eerste uurwerk!)

Voordat je iets uit elkaar sloopt eerst de veren ontspannen. Het makkelijkst gaat dit door de stiften weer terug te plaatsen. Dan de kroon goed beetpakken en een stukje verdraaien zodat de pal ontlast wordt. dan de pal met een pincet o.i.d. helemaal weggedrukt houden en langzaam de kroon door je vingers laten glijden. Net zo lang tot er helemaal geen spanning meer op de veer staat.
Bij een normaal uurwerk hoeft dit maar een keer, bij deze heb je dus twee veertonnen, die moeten beide ontspannen worden.

3 likes

OK, dank je Wilco. Zal ik eerst doen.
Bijgaand alvast wat “betere” foto’s waarmee ik hopelijk makkelijker verder geholpen kan worden!
De wekker is al ontspannen, deze heb ik uit laten “zoemen”.

Oh ja, vergeten te vermelden: het betreft hier, al eerder door wbcoupe opgemerkt A.S. 1475, uurwerk.

Vind dit wel een lastige, ik heb zelf nog nooit een wekkeruurwerk uit elkaar gehad dus geen idee of er nog ergens boobytraps zitten. Een belangrijke tip die ik je wel kan geven: maak veel foto’s, na elke demontagestap, zodat je achteraf kunt terugkijken hoe het in elkaar zat.

Normaal begin je met het verwijderen van de balans omdat dat het meest kwetsbare deel is. Hier zit de hamer dan wel in de weg, die zul je dus eerst moeten verwijderen.

1 like

OK, beide stempels met kroon terug geplaatst en vervolgens de veren ontspannen (“vorkjes” :grinning:).
De hamer zit zo te zien met Ă©Ă©n schroefje vast, 1e foto van de 2 hierboven, rechts boven de balans, welke ook met slechts Ă©Ă©n schroefje vast zit.

1 like

Ik snap er helemaal geen hout van, maar het is reuzespannend om te volgen. 'n Thriller!

2 likes

Hallo omanido, leuk dat jij het net als ik spannend vindt!
Ik verwacht zelf wel een aantal problemen tegen te komen, maar met behulp van dit forum hoop ik dit project tot een goed einde te brengen!

Inmiddels heb ik de “kop” van de hamer verwijderd. Zal het verwijderen van de balans nu wel lukken?
zie foto:

1 like

Het verwijderde ondeerdeel:

1 like

Beste @Ricoldw respect en veel plezier
Ikzelf heb ook wel wat uurwerkjes gedemonteerd en weer gemonteerd, het werkt bijna meditatief.
Maar ik heb nog nooit een wekker gedemonteerd.
Ik ben benieuwd wat je tegenkomt. Tot nog toe ga je voortvarend te werk. :+1::+1:

2 likes