Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Hallo @Climholland, ikzelf ben ook benieuwd wat ik tegen ga komen! Maar als je het niet probeert zul je het nooit weten toch (een beschrijving of tekening is niet zo spannen :stuck_out_tongue_winking_eye:)
Ik weet dat het nogal vooruitstrevend is om dit als eerste project onder handen te nemen maar ik had deze nu eenmaal liggen!
ik hoop op veel tips en aanwijzingen tijdens deze eerste “tocht door horlogeland”

Groeten Rick

1 like

Hoi Rick,
Als ik denk je te kunnen helpen (en @wbcoupe is mij niet voor :joy:) dan zal ik dat doen.
Succes

2 likes

THANX climholland

Volgens mij moet het in principe lukken om de balans er nu af te halen. Je maakt de schroef los waarmee de balanskloof vastzit. Daarmee is hij nog niet echt los, hij zit nog op twee pennen vast. Er zit mestal een inkepinkje langs de rand waar je een schroevendraaiertje onder kunt zetten en zo de kloof loswrikken.

Nu de kloof los ligt kun je deze oppakken en voorzichtig wegleggen. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt hem aan het wiel , aan de kloof, of aan beide tegelijk beetpakken. Heeft allemaal zijn voor- en nadelen.

In dit filmpje kun je bij 6:50 zien hoe de balans wordt verwijderd. Zelf pak ik hem overigens vaak aan de kloof op zodat het balanswiel eronder bungelt.

Sowieso vind ik de filmpjes van dit “watch repair channel” erg nuttig. Ik zou op z’n minst even deze serie “how to service a mechanical watch” eens helemaal kijken.

Succes!

4 likes

OK, dank je Wilko. Ik zal de filmpjes even eerst bekijken.
Zodra ik dit heb gedaan en de balans heb verwijderd zal ik dit natuurlijk melden!

1 like

Leuk kanaal, als je tijd hebt moet je deze eens kijken.
Lange zit, maar het commentaar van de beste man is geweldig.

2 likes

Ik wil nog wel een keer met chrono’s aan de gang, dus dan is zo’n filmpje ook wel handig.:sunglasses:

1 like

Toevallig van de week zitten kijken, begin is wat langdradig als hij al zijn spullen bij elkaar aan het zoeken is, maar verder heerlijk om te zien.

2 likes

Nog wat algemene tips:

  1. Er is nooit kracht nodig om iets te (de)monteren. Alles aan een uurwerk zou soepel los, uit elkaar en weer in elkaar moeten gaan.
  2. Let goed op bij het loshalen en vastzetten van met name veertjes. Zoals bijv. de tirette veer. Die dingen hebben de neiging om weg te springen en daarna in het luchtledige te verdwijnen om vervolgens nooit meer gevonden te worden. Een simpele tandenstoker kan soms handig zijn om ze op ‘hun plek’ te houden bij het loshalen/bevestigen.

Ik vind het, aan een uurwerk sleutelen, zelf ook een erg meditatieve bezigheid. Maar het kan ook wel eens frustrerend zijn. Vraag @Climholland maar eens naar zijn Cartier avonturen :wink:

5 likes

Dank je micheal360, ik was al een aantal dagen op dit kanaal geabonneerd. Ik was alleen deze filmpjes nog niet tegen gekomen!
(Ik heb ze inmiddels al wel bekeken).

Klopt Wilko. :+1:

Hahahahahahaha, auw. Touché.

1 like

Ik heb nog een verhaaltje over de A.S. 1475 gevonden!
Wellicht vind een van jullie dit ook interessant.
Onderstaand de link:

Hello,

There is an interesting topic about “Wrist Alarm Service and Repair Report; Belforte 11T1D / A Schild 1475” on TimeZone forum that you may want to read. You can see the topic at:
http://forums.timezone.com/index.php?t=rview&th=422418&rid=0

Rick

1 like

Altijd goed om referentiemateriaal te zoeken. :+1:

Hier op het forum is ook nog wel een en ander te vinden, hier bijvoorbeeld:

1 like

Ik heb inmiddels (na een oogoperatie) de balans verwijdert.
Ik denk dat ik nu de brug van de trein(?), 3 schroefjes, moet verwijderen. Klopt dit?
Zie onderstaande foto’s voor het resultaat tot nu toe.

Oeps, en mag je alweer door loepjes turen na de operatie? Hopelijk voorspoedig verlopen.:open_mouth:

Lijkt mij inderdaad het beste om maar laag voor laag te gaan demonteren. Let wel op dat je voor het verwijderen van het centrumrad de minuutpijp eraf moet trekken; daarvoor moet je dan weer even aan de andere kant zijn.

1 like

Zo, de brug is verwijderd en beide raderen(?) ook.
Zie bijgaand foto’s

Het Escapementwiel (?) ligt los! De pallet (?) zit nog wel vast. Na het verwijderen van het Escapementwiel het uurwerkje omgedraaid.
Ben ik de minuutpijp verloren?

Onderstaande foto is van eerder, volgens mij geen verschil dus geen minutenpijp?

Ja Wilko, operatie goed verlopen.
Kun je me aangeven waarmee ik nu het beste verder kan?
De beide “veertrommels” losschroeven, de omliggende bruggen? Ik heb hierover geen idee!
Verder lijkt alles tot nu toe voorspoedig te verlopen.
De namen van de verschillende onderdelen zijn ook nog wel een klein probleem maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Of zit het centrumrad onder de grote veerton (rechtsboven?)

2 likes