Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Het centrumrad zit er nog in, dat zit zoals de naam al zegt helemaal in het midden van het uurwerk.:sunglasses:
De minuutpijp zit er ook nog.
Het klopt dat het ankerrad los ligt, die zat ook vast met de bovenste brug, er zitten immers drie lagerstenen in. :wink:

Ik zou inderdaad verder gaan met het verwijderen van de raderen op de veertonbruggen. Let op dat er onder beide tonraderen een veertje ligt dat de pal onder spanning houdt. Die willen nog wel eens wegvliegen, zeker als je de pal verwijdert.
Daarna tonbruggen eraf en de veertonnen eruit. :sunglasses:

2 likes

Zo, 2 raderen verwijderd. De brug los geschroefd alleen zit deze nog vast???
De brug van de haner ook los geschroefd maar deze zit ook nog vast!!! Heb ik iets over het hoofd gezien?

Alvast wat vooruitlopend op de demontage. Hoe en met wat kan ik de raderen veertjes en schroeven schoonmaken?
Graag een goede en niet al te dure oplossing hiervoor.
Vervolgens zal ik bij het monteren van het uurwerk olie en vet nodig hebben, wat kan ik hier het beste voor gebruiken, ik heb al verschillende filmpjes bekeken maar welke oplossing is goed en ook niet al te duur?
Oh ja, nog even wat extra info:Bij het kleine tandwieltje rechtboven draait het schroefje in de andere richting!

Zo te zien heb je nog niet alle schroeven uit de kloven, dus dat kan verklaren dat ze nog vast zitten.:sweat_smile: Soms zit de tonkloof ook nog vast met de schroef van de pal; die wil wel eens doorlopen in de platine.

Kroonradschroef wil inderdaad nog wel eens linkse draad hebben; was ik vergeten te vermelden. :grimacing:

Schoonmaken gewoon in een potje wasbenzine en uit laten lekken op een stukje keukenpapier. Grotere delen even de druppels benzine eraf blazen met een blaasbalgje, druppels wasbenzine willen anders nog wel eens wat residu achterlaten.

1 like

Ok, dank je. Vanmiddag nog wat verder gekomen.
Eerste tegenvaller! Eén van de twee stops van m’n pincet geschoten (op bijgaande foto is de ene nog te zien!)
Hopelijk is deze er nog bij te krijgen? Iemand een idee waar ik deze vandaan kan halen?

De stand tot nu toe:

Langer zoeken, stoffer en blik erbij, de hele vloer vegen, met een magneetstrip over de vloer, etc. Meestal vind ik weggeschoten delen wel weer terug. :sunglasses:

Anders zoeken op eBay of kijken of ze het bij Cousinsuk nog kunnen leveren.

1 like

Ik wel, meestal op werkdagen zo rond 6 uur in de ochtend

@Ricoldw leuk topic en als ik zo de reacties zie ben je gewoon een dare devil die de stoute schoenen aantrekt en wel ziet hoe het gaat. Dat mag ik wel die instelling :+1:

Succes en ik ga dit nog even volgen, benieuwd hoe het uitpakt. Trouwens een gave Prisma, leuk ding.

2 likes

panty over de stofzuigermond en zuigen maar. Meestal als panty en zuigen in 1 zin staan voel ik een lichte tinteling maar in deze context laat het mij koud.

Succes

5 likes

Of met een sterke zaklamp een "scheer"licht over de vloer laten schijnen.

3 likes

Hahahaha, punt! :joy::joy::joy:

2 likes

Werkt ook vaak goed ja, je zou nog een magneetvisser op de koffie kunnen uitnodigen. Die vindt hem geheid voor je :wink:

Dolletje natuurlijk maar je zou hem nog wel kunnen vinden met de aangedragen methodes, succes.

1 like

Hallo, ik heb helaas het onderdeel(tje) niet terug gevonden!
Wel heb ik intussen vrijwel de gehele achterkant gedemonteerd, alleen het centrumrad zit er nog.
Vraagje:”Hoe verwijder ik de minutenpijp”?, zodat ik het centrumrad ook kan verwijderen.
Hieronder plaats ik nog wat foto’ (in chronologische volgorde)

EN UITEINDELIJK DE VOOR- en ACHTERKANT VAN HET UURWERK

2 likes

Gelukkig blijkt COUSINSUK het onderdeel op voorraad te hebben!

1 like

Minuutpijp verwijder je met een presto puller. Zijn voor een paar euro te koop op eBay. (Of bij Cousins Uk, als je toch wat gaat bestellen. :sunglasses: )

Ik denk wel dat je bij dit uurwerk eerst nog even dat plaatje dat er overheen zit moet verwijderen.

1 like

Je bedoeld, denk ik, de plaat in het midden met de schroefjes op 5 en 11 uur (laatste foto)?
De presto pullers (alleen Bergeon) kosten circa € 35,00 bij Cousins, of ik zoek verkeerd!
Verder lijks mij het aanschaffen van een verenwinder ook een must.

Ja die plaat bedoel ik.

Cousins heeft ook wel een “eigen merk” voor iets minder:
https://www.cousinsuk.com/product/hand-removing-tools-watch-cousins
Maar die is inderdaad nog wel een stukje duurder dan op eBay of aliexpress.

Het is in principe ook mogelijk om met de hand een veer in de veerton te plaatsen, maar ik gebruik inderdaad altijd een veerwinder. Die dingen zijn vrij prijzig, dus die zou ik gebruikt proberen te vinden. Bijvoorbeeld op eBay.de staat regelmatig gebruikt horlogemakersgereedschap.

1 like

Nee hoor. Kan ook gewoon met de hand. Zelf al verschijnende keren gedaan. Onderstaand een instructiefilmpje

2 likes

Dank je denvro zal het met de hand proberen!
Heb nog geen veerwinder kunnen vinden (voor een redelijke prijs).

Heb een presto puller en de verloren “click”, zoals het verloren onderdeeltje blijkt te heten, besteld.
Een extra stolpje leek me ook wel handig voor de onderdelen van de voorkant van het uurwerkje’
Wanneer dit binnen is (eind van de week) ga ik verder met demonteren, daarna schoonmaken van alle onderdelen.

Voordat ik alles weer ga monteren wil ik graag wat meer informatie over welke onderdelen gesmeerd dienen te worden en waarmee/hoeveel, Moebius zie ik vaak staan, maar welke onderdelen met welk nr.?
Welke “oliegever” is hiervoor geschikt (graag naam en waar te bestellen)?
Heeft de veer in de veerton olie of vet nodig?

Kan ik het volledig gedemonteerde uurwerk ook in de wasbenzine zetten? Of heb ik dan de kans dat de steentjes eruit vallen?

Een hoop vragen, maar van vragen en goede antwoorden leer je alleen maar (“domme vragen bestaan niet!”)

Alvast bedankt voor de reacties,

Rick

Hier ben ik ooit mee begonnen:

In plaats van D5 kun je ook HP1300 kiezen.

In de praktijk gebruik ik vooral mijn rode bergeon oliegever. Als ik iets meer olie wil geven geef ik gewoon twee druppeltjes in plaats van een grotere oliegever.

Lagerstenen vallen er niet uit, die zijn erin geperst, kun je gerust in de wasbenzine zetten.

Basisregels voor smeren:
Contactpunten tussen onderdelen (bijvoorbeeld opwindsysteem) een likje vet.
Hoogbelaste / langzaamdraaiende lagers dikke olie (D5 / HP1300)
Laagbelaste / sneldraaiende lagers 9010 (vooral gesteende lagers).

Succes!

3 likes