Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

De volgende “vondst” wilde ik jullie toch niet onthouden:
Onder het balanswiel bevind zich het calibernummer van het uurwerk! AS 1475 (zie foto)

1 like

Dat is goed nieuws! Daarover is online genoeg te vinden. Inclusief een aantal filmpjes op YouTube van het (de)monteren van een dergelijk uurwerk.

1 like

Vraagje Wilko, kun je 9010 en D5 in dezelfde oliegever gebruiken?
Of kun je beter een rode (0,18) voor 9010 en blauwe (0,24) voor D5 (is immers wat dikker) oliegever gebruiken?
De kosten zijn nl. niet zo groot

Ja dat kan zonder problemen. Een dikkere oliegever is nier voor dikkere olie, maar daarmee geef je méér olie. En naar mijn ervaring kun je met een dunnere oliegever de olie beter op z’n plek krijgen.
Maar het kan geen kwaad om er een dikkere bij te kopen, erg duur zijn ze inderdaad niet.

1 like

Gisteren de”Click” binnengekregen, ik ga volgende week aan de gang met de voorzijde van het uurwerk.
Na het zien van een filmpje lijkt het mij inderdaad handig in bij een wat ingewikkelder uurwerk de schroeven na het verwijderen van een onderdeel weer terug te plaatsen!
Meer werk maar minder zoekwerk later!
Ach ja, al doende (lezende) leert men!

De olie (D5, 9010), oliegevers, “trommeldrukker”, rodico gaan morgen in bestelling.
Ik wil ook wat horlogemakersoapier bestellen om de onderdelen na het schoonmaken op te drogen, WAT heb ik dan nodig?
Oh ja, voor het schoonmaken bestel ik ook nog een paar mandjes.

Ik heb besloten om de veer handmatig uit de veertrommel tw verwijderen en na het schoonmaken terug te plaatsen (met (bescherm)bril)

Pffff wat een haakjes!

Alle TIPS zin welkom!

Rick

3 likes

Zelf gebruik ik gewoon een stukje keukenpapier. :sunglasses:

1 like

Geen last van pluizen etc.?
Of nadien afdepoen met rodico

Nee, nooit gemerkt.
Nu heb ik het nooit onder microscoop bekeken; inmiddels heb ik die, dus ik zou eens kunnen kijken of ik wat resten kan vinden als ik iets laat drogen op een papiertje. :sunglasses:

1 like

Daar is een spreekwoord voor. Kom je over de hond, dan kom je ook over de staart.

1 like

Ik zag vandaag nog een “los” onderdeeltje via de ruimte van de veertrommel liggen, ik vermoed dat dit aan de andere zijde van het uurwerk los is gekomen toen ik het schroefje van de kroonstift los heb gedraaid!
Kan iemand mij hier een antwoord ip geven?
(zie foto)

Dit ziet er uit als een tirette, en die kan dus heel goed los gekomen zijn doordat je de tiretteschroef te ver hebt losgedraaid.

1 like

OK, dank je. Ik had al zo’n flauw vermoeden.

1 like

Voor geïnteresseerden:

Bijgaand nog even een linkje van een filmpje over het de- en (in deel 2!) monteren van een AS 1475.

https://youtu.be/B6smZEn7DLg (Deel 1)
https://youtu.be/BuastEa7KRk (Deel 2)

1 like

Bijgaande plaatjes van de AS 1475 gevonden, en ja hoor hierop is te zien dat het voorgenoemde onderdeeltje inderdaad één van de twee tirettes is! (Zie wijzerkant van het uurwerk linker terette)

en de onderdelen:

3 likes

Zo, eindelijk weer wat tijd gevonden om aan de slag te gaan met de achterkant!
Allereerst de “brug” er af gehaald. Vervolgens de raderen.
De minutenpijp met een Presto puller verwijdert en het centrumrad zal daardoor ook gelijk los!

Hoe krijg ik de veer (zie laatste foto) het makkelijkst weg?

Stand tot nu:

1 like

Met twee pincetten. Met de ene klem je het veertje in bij het oogje, met de andere trek je het lange pootje achter de hebel vandaan. Succes, enpas goed op, deze veertjes gaan nog wel eens vliegen.

1 like

En weer bedankt Wilko, de oplossing is makkelijk maar je moet er wel opkomen!
En inderdaad dat wegspringen zag ik al voor me, vandaar de vraag!

1 like

Ik moet eerst nog wat meer te bestellen hebben voordat ik enige extra pincetjes heb!
Toch ben ik vandaag maar voorzichtig verder gegaan. Ik heb nu bijna de gehele “wijzerplaat”kant (vanaf nu noem ik dat de voorkant) leeg! Zie de foto’s hieronder

3 likes

Vanavond de eerste (grote) veertrommel ontmanteld met de hand, (handschoenen en pincet) draaien en trommel+veer goed vasthouden. ff een handigheidje maar goed te doen!
Deksel verwijderd door met de zijkant van de pincet aan beide kanten de trommel op een RVS plaatje naar beneden te drukken.

4 likes