Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Ik volg dit topic met veel belangstelling vanwege mij eigen project. Aan de wijzeplaat kant zie ik nog wel veel onderdelen bij de andere opwind as, die van het wekker mechanisme. Lat je dat zitten of haal je dat ook uit elkaar?

1 like

vouwfietser, dit gaat er natuurlijk ook uit (wie A zegt 
)
verwacht deze week mijn extra pincetten en de olie etc. binnen. Voor het veertje wacht ik nu (de andere heb ik zonder extra pincet verwijderd) wel op mijn extra pincet!
Daarna wordt het schoonmaken en weer in elkaar zetten!

Kon toch niet langer wachten en heb de andere veertrommel ook ontmanteld, ik kreeg alleen de as niet uit de veer! (Is denk ik niet zo erg, zal alleen moeten oppassen met het reinigen van deze veer!)

De laatste onderdelen van de voorkant ook gedemonteerd.
2 veertjes! Gelukkig niets weggevlogen. (De hele voorkant bevat dus 3 veertjes!)

Bijgaand de laatste foto’s van het ontmantelen.

Aan de voorkant zit nog een schroefje die een rond plaatje met een steentje vasthoudt, maar deze kan denk ik gewoon blijven zitten???
Aan de achterkant zitten ook nog wat schroefjes welke naar mijn mening ook kunnen blijven zitten.
Verder zitten er nog 2 schroefjes om de wijzerplaat vast te zetten, ook deze laat ik zitten (of is het beter om deze ook te verwijderen, en zo ja: waarom?)

3 likes

Dit is de incabloc waar de balans in draait.
Deze kan je voorlopig laten zitten en zo reinigen dat heeft het voordeel dat er niets wegraakt, het bevat heel kleine onderdelen namelijk.Voor montage zal het toch nog uit elkaar en gereinigd moeten worden. Dit is namelijk de balans lagering die moet schoon en opnieuw gesmeerd worden anders heeft het hele project geen zin gehad.

Ik zie ook nogal wat roest bij de wekker opwindas. Voor reinigen kan je dit beter weghalen. Een glasvezel borstel werkt meestal wel goed. Anders heel fijn schuurpapier.

2 likes

Dank je vouwfietser,

Dit idee?

Heb nog geen duidelijk filmpje gevonden over het uit elkaar halen maar het blok bestaat volgens mij dus uit

  1. een steentje met gaatje,
  2. een houdertje voor dit steentje,
  3. een deksteentje
  4. het blok met schroefje en
  5. een klein borgringetje
1 like

Die kun je laten zitten, maar dan kun je ze wel het beste even vastdraaien anders loop je het risico dat ze er bij het schoonmaken uitvallen.

Een deel van de roestplekken kun je waarschijnlijk gewoon wegpoetsen met pennehout of rodico omdat het alleen vlekken zijn van roestwater; de plekken die echt aangeroest zijn zoals @vouwfietser al zegt met een glasvezelpen o.i.d.

Succes verder :+1:

2 likes

Even een vraagje, kan ik de onderdelen ook reinigen in een ultrasoon reiniger?

1e keer ca. 20 min in water met dreft vervolgen 24 uur
drogen op horlogemakers papier.
2e keer ca. 20 min. ontvetter (Essence Renata - Cousins)
3e keer ca. 10 min. in alcohol (m.u.v. Palletfork en
balancewheel i.v.m. schellak)
(Kan het Incablok wel in Alcohol???)

1e, 2e en 3e ronde:Temp. 50 gr.

Onderstaand reiniger lijkt mij OK, tijd en temp. instelbaar:

https://www.kippersrijssen.nl/ultrasoon-reinigers/ultrasoon-reiniger-2-liter-inhoud-professioneel

Graag jullie mening en tips!

Nooit onderdelen van het uurwerk in de ultrasoon. Een ultrasoon reiniger kan je alleen gebruiken om de kast, stalen band en eventueel het achterdeksel te reinigen.

1 like

Dank je, @denvro
Ik zie wel diverse filmpjes van mensen die dit wel doen,
Is er een speciale reden om dit niet te doen?

Omdat de onderdeeltjes van een uurwerk te kwetsbaar zijn voor reiniging in de ultrasoon

Wat doen ze hier dan? Ik dacht dat dit ultrasoon was onder andere;

Horlogeonderdelen maak je schoon met een spoelmachine. Volgens mij wordt die in jouw video ook gebruikt. Er zijn verschillende versies, waaronder die geheel automatisch zijn.

Kijk hier maar eens (is trouwens een eenvoudige spoelmachine).

2 likes

Nu is het wel zo dat de moderne Elma spoelmachines naast rotatie ook gebruik maken van oscillatie. Net als in een ultrasoon reiniger dus.

https://www.hswalsh.com/product/elma-solvex-rm-watch-cleaning-machine-hcrm-hc513

Maar meestal wordt door hobbyisten een te grote/krachtige utrasoon reiniger gebruikt, waarmee je de tere onderdelen van een uurwerk kunt beschadigingen. Ook door de warmte die vrijkomt in dat soort apparaten.

1 like

Ik heb eerst het uurwerkje in de wasbenzine laten weken, droog gedept en daarna verder droog geblazen met een blaasbalgje.

De roest en vetvlekken zijn bijna weg, zie onderstaande foto’s:

5 likes

Geweldig topic zeg, erg leuk om te volgen! Succes met de restauratie!

Ik heb een heel klein en laag wattage supersoonbadje, wat zou je kunnen gebruiken om je wat kleinere onderdelen hierin onder te dompelen?

1 like

Ik wil toch nog even terug komen op het Ultrasoon reinigen.
Vandaag nog een video gezien van de “Swiss Time Services Ltd” waarin ook ultrasoon gereinigd wordt!
Zijn er op het forum meer meningen en/of ervaringen hiermee?
Ik hoor het graag!! En indien positief graag met werkwijze (tijd, temp., vloeistof en welke onderdelen wel/niet)

Graag ook de werkwijze (lmoeten/kunnen de “jewel” en de “jewelcap” beide uitgenomen worden?) om het Incabloc te reinigen.

1 like

@The_Don

Dit misschien? (er zijn vast wel goedkopere alternatieven!)

1 like

Bij het schoonmaken haal ik de chaton en deksteen als geheel uit de zitting en leg het in het mandje van de schoonmaakmachine. Tijdens het schoonmaken valt de deksteen er wel uit, hoef je niet met de hand te doen.
Let op, wel het incabloc veertje weer sluiten, bij sommige uurwerken kunnen ze er anders uit vallen.
De balans met spiraal en kloof zet je tijdens het schoonmaken weer op de kale platine, zo is deze goed beschermd. Dit is overigens een van de redenen dat je de incablocs eruit moet halen, anders ligt de balans in z’n tappen te rammelen in de schoonmaakmachine en dat kan schade aan de tappen of lagerstenen veroorzaken.

Voor onderdelen als tandwielen en en hefboompjes zal het denk ik geen kwaad kunnen om deze in de ultrasoon te reinigen, maar met dingen als een anker of de balans zou ik in elk geval oppassen, ik weet niet of de ankerpalletten en de impulse pin blijven zitten. Ik heb er geen ervaring mee dus ik ga er geen uitspraken over doen.

Dat Omega service center lijkt inderdaad ook ultrasoon te gebruiken, maar dat is een speciale machine en die zal ongetwijfeld geoptimaliseerd zijn voor horlogeonderdelen. dat wil dus niet zeggen dat het in elke ultrasoon goed gaat.

Succes in elk geval.

2 likes

@wbcoupe wat is de chaton?
Dit kan ik ook gewoon in de wasbenzine leggen

Ik ben nu al een paar dagen bezig met alle onderdelen in groepjes (met bijbehorende schroefjes) ca. 24 uur per groepje te laten weken en ne die tijd droogdeppen en blazen (heel voorzichtig).

Het in elkaar zetten doe ik in omgekeerde volgorde, maar hoe kan ik de tirettes het beste vastschroeven (de schroefjes zitten nl. aan de andere kant!)

Nog een vraag, hoe zit de balans vast aan de kloof?
Toen ik de kloof verwijderde bleef de balans hieraan hangen nl. klopt dit?