Welke maat (mm) vlechttand (gaatjes op een rij prikker) gebruiken jullie? En weet iemand hier of de maten op de verschillende websites de maat van het gat of de maat tussen de gaten is?
Ik ben intussen ook zelf wat aan het klooien geweest met leer. Heb intussen een 5tal bandjes gemaakt, 1 watchpouch die compleet mislukt is, en eentje die best nog wel goed is gelukt ondanks dat ik zonder template heb gewerkt.
Intussen heb ik over de grote plas wat templates in bestelling staan voor pouches, portefeuilles en horlogebandjes. Hopelijk kunnen we dan next level gaan
Een klein overzichtje:
Voor de bandjes heb ik cognackleurig tuigleer gebruikt, en ben nog bezig aan eentje in kamelenleer. Ook de pouch is van kamelenleer.
Ik ga dit topic nog eens van onder het stof halen.
Er zijn hier op het forum wel wat bandenbazen actief, waar ik zeer naar opkijk. Maar als handig, mag ik zeggen, amateurtje, ben ik aardig opgeschoten. Intussen is mijn basic leder setje fors uitgebreid met beter materiaal, heb ik een kilo of 6-7 leer op stock, en is de techniek en afwerking er fors op vooruit gegaan.
Elke band krijgt nu steevast een voering van geitenleer. De randjes worden mooi afgewerkt met edge coat, tokonole en kantenverf als finish. Ook heb ik een verzamelingtje bijeen van prima plexi mallen voor de bandjes.
@ForgottenDecay, hi ik heb een vraagje wat me al tijden bezig houdt. Als je zo’n “lusje” maakt zoals in die zwarte tegen het horloge aan aan beide kanten. Hoe zorg je er dan voor dat je de knoop van het touw aan beide kant niet ziet?……
Ik werk voor mijn bandjes met vrij fijne draad, ik maak mijn lusjes en leg 3 knoopjes voor de stevigheid. Dan knip ik kort, en werk met mijn gaatjespriem het knoopje zo goed mogelijk in het gaatje. Dan ga ik er nog even kort met een vlammetje langs en voila, knoopje weg .
Dank. Dat ga ik eens proberen. Ik heb al tijden een kopie van het bandje van de Ultraman liggen waar ik de oranje draad in wil doen. Originele bandje wil ik ongedragen houden voor de verkoopwaarde.