Zelf saffierglas vervangen? Tips

Dag medeforum leden,

Het horloge van mijn vriendin ( een JLC ultra thin master control 34mm) heeft helaas drie krasjes op het saffiertje zitten. nu ben ik al in de weer geweest met diamond paste maar daar lijken de krassen iets te diep voor. andere optie is het vervangen van het saffiertje. dit kan ik natuurlijk laten doen, veel leuker is als ik dit zelf kan doen. ik heb meerder malen plexiglaasjes vervangen en ook wel het een en ander aan uurwerkjes ‘geprutst’ ik schat mij zelf in als redelijk handig dus ik zou dit toch moeten kunnen leren.
mijn vraag is dus: kan ik dit zelf doen? en wat heb ik hier voor nodig?
mits dit niet lukt, ben ik erg benieuwd of er forum leden zijn die dit voor mij zouden kunnen doen.
hieronder wat foto’s van de schade & het horloge.

2 likes

Een glaspers en nieuwe pakking vanuit gaande dat je tools hebt. Gezien het een JLC is zou ik het laten doen door een bekwaam iemand als @PeterLC @Handavinci @Floris155 misschien

3 likes

Bedankt voor de tip:)!

Hallo,
Als je de safier vervangt en niets met de oude doet zou ik het graag hebben :wink:
Ik kan de post kosten natuurlijk betalen :slight_smile:
Groet,
Bruno

Hoe kom je aan krassen op saffier? Dan moet je wel echt gekke dingen doen.

Zou je mij niet in dat rijtje van bekwame mensen willen zetten? :joy: Thanks.

Zie mij maar als een knutselprins. Peter en Floris zijn volwaardige horlogemakers.

3 likes

Je moest eens weten waar me vriendin toe in staat is!

1 like

Excuses haha had het moeten weten! :smile:

1 like

Ik zou het laten doen,want de kans is groter dat het eerder fout dan goed gaat als je de juiste spullen niet hebt.
Zeker niet onbelangrijk is het hebben van een reserve glaspakking als je het wel zelf gaat doen,want als je die kapot drukt,of verkeerd om plaatst ,kan je hem weg gooien.

1 like

Is dat wel een vlak glaasje dan…? Indien iets gebold, wordt het al gauw heel lastig om vervanging te vinden. Dan wordt het van JLC zelf, oftewel Richemont, oftewel een hele vette prijsopgaaf inclusief verplicht full service en polijsten.

No-name saffier heeft, althans bij mijn leverancier, ook geen AR-coating. Die heb je nu vrijwel zeker wel, al was het maar aan de onderkant.

2 likes

Saffier universeel Is er wel gebold alleen inderdaad geen coating.
Als je iets speciaals nodig hebt kan Bastinck & van Druten soms nog wel een uitkomst bieden, bijv gecoat glas van een Breitling.

3 likes

Zal de naam onthouden! :+1:

Hallo Paulfrank94,

Natuurlijk is alles te leren, maar een gebold saffierglas monteren is een geheel ander klusje dan een kunststof glas plaatsen. Een verkeerd stempel of niet juist ondersteund en je hebt splinters!
Het originele jlc glas kost € 255,- en dan komt er nog de montage en nieuwe pakkingen bij.
Een full service is niet altijd nodig en niemand kan je verplichten om het horloge te laten polijsten. Dus bij Richemont is het ook een optie.

1 like