Zelf vergulden?

Met behulp van een paar penlite batterijen en een vloeistof die te koop is bij een “penplating” website moet dit kunnen…
Lijkt me wel iets voor de gevorderde knutselaar :sunglasses:

Ja het is mogelijk. Er zijn kit op ebay daarvoor. Het ook in ouden boeken bespreken.
Men kan ook met een mengsel van Au+Hg werken. Maar het is een beetje gevaarlijk voor de gezond.

Hier heb ik zo n setje gevonden:
http://www.goldn.co.uk/gold-silver-pen-plating-kit/

Ik had nog nooit van de mogelijkheid gehoord, maar het internet staat er vol mee :smile:

@brunod heeft gelijk dat het ook kan met een mengsel van goud opgelost in kwik.
Men bracht dat mengsel aan op het te vergulden onderdeel en dan werd door verhitting het kwik verdampt.
Vuurvergulden noemt men dat, werd vroeger veel gebruikt voor de vergulden pendules.
Is nu verboden.

Met vriendelijke groet,
Inca

Inderdaad beproefde techniek. Alleen NOOIT zelf uitproberen! Kwikdamp is erg giftig. Bij inademen van hoge concentraties zoals vrijkomt bij verhitting kun je zonder zeer goede voorzorgsmaatregelen een acute vergiftiging oplopen met alsgevolg mogelijk blijvende hersenschade. Meegemaakt met een collega van de technische dienst die even een pijpje ging verhitten om te bewerken, wist niet dat er een dikke laag kwik in zat. Rechtstreeks de WAO in…

1 like