Zelf wijzerplaat vervangen Rolex

Ik weet niet hoe lastig het is, maar met mijn beperkte ervaring bij het vervangen van een plaat en wijzers op goedkope Russische Wostocks is mij wel duidelijk dat een beschadiging zo gemaakt is.

is een goede tip, met name netjes de wijzers afnemen en weer plaatsen oefenen op een cheapie is aan te raden.

Zou het persoonlijk niet aandurven, maar herinner me een succesvol diy actie op een Patek van vorig jaar die tot een Balls Of Steel Award heeft geleid…

Nodig:
Kast opener met Rolex dop
Wijzer montage gereedschap met wijzeras steun
Wijzerafnemer met beschermfolie voor wijzerplaat
Waterdichtheid tester
Perslucht en afzuiging om stofvrij af te leveren

Dan kun je beginner met verantwoord een wijzerplaat te wisselen.

Groeten Jeroen

11 likes

Geweldig :ok_hand::ok_hand::joy::joy:

Euhh nu nog mijn Macbook schoonmaken, overal koffie :weary:

2 likes

Gewoon doen man, niet naar die watjes hierboven luisteren!!!

2 likes

Het ontbreekt de HF’ers wel een beetje aan lef hoor.
Had op wat goede tips gehoopt. Maar hier wordt nog benauwder om gedaan dan om de Corona-uitbraak.

Conclusie:
Ik wacht wel even :slight_smile:

Bedankt hoor!

1 like

Mooi gereedschap!

1 like

Niet allemaal hoor…

Hahah joker.

1 like

@HanDavinci ?

Best aardig wat tips toch binnen een 3 uur?
Gereedschap :heavy_check_mark:
Uurwerk uitbouw tips :heavy_check_mark:

De rest zal nog wel volgen… kom HFers geef wat meer serieuze tips. Moet toch goed te doen zijn.
Leuk topic hoor
:nerd_face:

1 like

Nee! Ben je gek man! Veel te veel vocht zit daar in en dat is funest voor je uurwerk.
WD-40 moet je hebben, dat smeert veel beter.

Wist je trouwens dat WD staat voor Water Displacing, dat verklaart de werking want het werkt op basis van vocht verdrijving en dat 40 staat voor het aantal keer dat ze de samenstelling hebben veranderd voor het goed werkte?

3 likes

Gewoon doen joh! What can go wrong… :roll_eyes:

Ik zou alleen wel eerst heel YouTube afzoeken naar tutotials en oefenen op een goedkoop horloge. Dan komt t vast goed.

1 like

@Ruud?

3 likes

Stuur maar op.
Doe ik morgen wel even

1 like

P.s. óók een quote die bedrijfs- en teamcoaches graag gebruiken om hun bullshit verhalen mee op te leuken. :shushing_face: :smiley:

2 likes

Ik denk dat we over 13 dagen een update krijgen “Ik heb de wijzerplaat van mn Rolex zelf vervangen”.

Wat @Jero1 al liet zien. Kost je kleine honderden tot enkele duizenden euro’s aan goed gereedschap.

Stappenplan:

1. Achterkant open maken met speciale wrench. Standaard Ali spul gaat je niet lukken zonder krassen.
  2. Auto bridge los halen
  3. Kroon eruit dmv pushen op het knopje in het uurwerk
  4. Movement screws draaien tot ze niet meer drukken tegen de kast.
  5. Uurwerk deels ronddraaien tot het eruit kan.
  6. 2 schroeven aan de buitenkant van het uurwerk los maken
  7. Wijzers afnemen
  8. Dial afnemen.
  9. Nieuwe dial erin
  10. Alle voorgaande stappen achterstevoren doen.

Geen stof achterlaten, waterdichtheid testen, pakkingen opnieuw smeren eerst.

Probeer eerst een seiko of 10 voordat je naar een rolex gaat :wink:

8 likes

Dat is @Logixa die ik kan volgen! :+1:

5 likes

Goedenavond @lasteraar,

Persoonlijk zou ik het absoluut niet zelf doen. Nog los van de gereedschappen die je nodig hebt om de klus goed uit te voeren, vergt het ook wat handigheid en ervaring/kennis die verder gaat dan alleen de wijzerplaat wissel zelf (zoals het verwijderen van rotor en automaatbrug, verwijderen en terugzetten van de stift, etc). Het lijkt zo simpel (zeker als je naar filmpjes kijkt op internet) maar om het goed te doen (zonder schade) is echt niet makkelijk kan ik gerust zeggen.

Met vriendelijke groet,
Koen

5 likes

Stuur maar op. :sunglasses:

2 likes